Dagens Nyheter

19 juli 2014

Nyhetsflödet söndag den 20 juli

I händerna på Hamas
- Dagens Nyheter - "På måndagen tackade Hamas nej till erbjudandet om vapenvila och sedan dess har hundratals raketer skickats mot Israel och antalet dödade palestinier översteg på fredagen 250...
Hamas å sin sida har placerat avskjutningsramper och vapenförråd i eller nära sjukhus, moskéer och skolor. De uppmanar civilbefolkningen att stanna kvar i de områden som israelerna förväntas attackera. Eftersom Hamas fiende hyser vissa moraliska betänkligheter mot att döda civila, hoppas Hamas att strategin ska avhålla Israel från att förstöra de militära målen. Det är den generösa tolkningen. Den illvilliga är att Hamas välkomnar de israeliska angreppen och den vrede mot Israel som stegras för varje barn som dör."

ISIS framryckning i Irak: Kristna flyr Mosul
- Dagens Nyheter - "Kristna flyr staden Mosul i norra Irak som numera kontrolleras av jihadister. Massflykten började efter att moskén i staden gett de kristna några få timmar för att lämna staden. Det uppger den kristne patriarken Louis Sako och ögonvittnen...
– Kristna familjer är på väg till Dohuk och Erbil. För första gången i historien är nu Mosul helt tomt på kristna, säger Sako till AFP.
´Vi bevittnar en etno-religiös utrotning som har drivit assyrierna till randen av utrotning i sitt ursprungsområde. Det fanns över femtiotusen assyrier i Mosul före 2003 och i dag finns inte en enda assyrisk familj kvar´, skriver ordförande i Assyriska Riksförbundet, Afram Yakoub, till TT."

Lite alkohol kan skada mycket
Ännu en artikel om alkoholens skadeverkningar. Men alkoholen skadar inte bara den som dricker, den skadar barn, partnern föräldrar och många andra närstående.
- Uppsala Nya Tidning - "Redan små mängder vin och starksprit ökar risken för förmaksflimmer, enligt en studie som publiceras i facktidskriften Journal of the American College of Cardiology, skriver UNT.
Studien har följt 80 000 medelålders och äldre kvinnor och män i Uppsala, Västmanlands och Örebro län."

Vil vi ha vekkelse?
- Kai Johansen i norska Dagen - "Vekkelse er Guds nåde mot oss, fordi han elsker oss. La oss være ydmyke nok til å be om, søke og ta imot en evangeliet-fornyelse og vekkelse i våre liv og menigheter.
Før likte jeg ikke ordet vekkelse. På den ene siden forbandt jeg det med ekstreme karismatiske ytringer.
På den andre side levde jeg for kirkevekst, men det var noe jeg selv ville «ha kontroll» over gjennom å følge de rette metodene.
Så oppdaget jeg at jeg selv trengte vekkelse. Jeg sa jeg tjente Gud, men forstod at jeg heller brukte han til å tjene meg. Jeg ville ha suksess mer enn sannheten, og flere folk i kirka var viktigere enn mer av Gud."

Anti-israelsk ordvalg i kirke vækker undren
- Kristeligt Dagblad - "Stefanskirken i København har brugt et udtryk på et banner, som også bruges af militante islamister i Gaza. Det må skyldes uvidenhed, mener israelsk diplomat.
Alle liv tæller. Fra floden til havet. #gaza2dk,” lød det på banneret, som kirken lavede i samarbejde med kampagnen #gaza2dk, der ifølge en af initiativtagerne er rettet mod ”Israels overgreb på civile i Gaza”. Den midterste sætning i sloganet ”Fra floden til havet” benyttes blandt andet af Hamas til at understrege, at Israel ikke har ret til at eksistere, men at landet fra Jordanfloden til Middelhavet tilhører palæstinenserne. Banneret er blevet omtalt i israelske medier."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar