Dagens Nyheter

1 feb. 2017

Nyhetsflödet onsdag den 1 februari

Marcus Birro: ”Jag ska inte sabba det”
- Dagens Media - "Marcus Birro har släppts in i värmen igen. För Dagens Media berättar han om de tunga åren när han stängdes ute från alla mediala sammanhang och om det nya uppdraget för SVT – ett kvitto på att han blivit tillräckligt ”rumsren”.
– Jag ska ju inte bli julvärd liksom. Det handlar om ett inlägg var sjätte vecka under ett års tid. I det läge jag befinner mig i är jag jätteglad att få det här uppdraget, säger Marcus Birro till Dagens Media.
Marcus Birro ska börja videoblogga om samhällsfrågor och dagsaktuella händelser för SVT Opinion.
– Jag tycker det ska bli kul att få jobba med en redaktion igen, även om det är i det lilla. Förutsatt för mig, i det läge jag är i nu, är det stort nog. Jag får chansen att överraska folk som bara tror att jag kommer skriva om militant islamism. De kommer bli positivt överraskade."
Läs mer HÄR.

Dags för svensk självrannsakan
- Elisabeth Sndlund i Dagen - "Asylsökande stängs ute, konvertiter skickas tillbaka.
   Kritiken mot Donald Trumps dekret om inrese- och flykting­stopp är med all rätt hård. Amerikanska storföretag som Google, Starbucks och Ford protesterar, inte bara därför att reglerna hindrar deras verksamhet utan också därför att de strider mot grundläggande värderingar. Människor demonstrerar på flygplatserna i USA. En miljon britter skriver på namnlistor där de kräver att den amerikanska presidenten inte välkomnas i Storbritannien.
   I kören av proteströster ljuder även sådana från Sverige. Skamligt vore det annars. ”Allt annat än bra”, som statsminister Stefan Löfven uttryckte det på tisdagen, är faktiskt i mildaste laget."
Läs mer HÄR.

Stödde barnmorskan - mötte hatvåg på nätet
- Samuel Teglund i Världen idag - ”Idioti", ”Jag studsar av ilska”, ”Kvalificerat skitsnack”, "Tur att ni är så försvinnande få som tycker så här". Det är bara några av många hårda kommentarer i anslutning till en debattartikel i Expressen, där debattören Frida Park ger stöd åt barnmorskan Ellinor Grimmark som vill ha samvetsfrihet. Ett tecken på åsiktsnorm, menar Frida Park.
I veckan var det dags igen för barnmorskan Ellinor Grimmark att i rätten få sin önskan om samvetsfrihet prövad, denna gång i Arbetsdomstolen. Och precis som när ärendet varit uppe tidigare har det i media och på sociala medier varit ett högt tonläge emot Ellinor Grimmark, som alltså hänvisar till internationella deklarationer där rättigheten om samvetsfrihet finns inskriven."
Läs mer HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar