Dagens Nyheter

28 aug. 2012

Nyhetsflödet tisdag 27/8

Manifestation för Israel
- Stanley Sjöberg i Hemmets Vän - "Vi har ett historiskt ansvar att manifestera rättvisa och sanning i relation till det judiska folkets historia och staten Israels rätt att finnas i det område som tillhör dem, skriver Stanley Sjöberg och berättar om en manifestation för Israel söndagen den 2 september."

Hur kan två fel bli ett rätt?
- Bitte Assarmo i Världen idag - "Själv råkade jag ut för just detta när jag i sociala medier råkade nämna att jag sett en muslimsk familj på en hamburgerrestaurang, och att jag blev illa berörd när jag såg att de små flickorna bar slöja och satt tysta vid bordet medan de små (obeslöjade) pojkarna lekte i bollhavet. I jämställdhetens, och feminismens, förlovade land får man inte säga såna saker – i alla fall inte om muslimer. Plötsligt är det helt i sin ordning att flickor hålls i herrans tukt och förmaning medan pojkar tillåts leka, stoja och vara fritt och ledigt klädda. Och jag, som har mage att kritisera detta, är högerextremist och reaktionär. För tänk hur hemskt det är med alla svenska småflickor som klär sig i kortkort och tajts, som ett slags sexsymboler!"

Pastorns Jeans barn får stanna i Sverige
- Dagen - "Den kongolesiske pastorn Jean Kabudibuidi, som utvisades till Kongo-Kinshasa där han sades ha blivit torteradmen senare kom tillbaka till Sverige, fick för någon månad sedan permanent uppehållstillstånd tillsammans med sin fru och ett av barnen. I dag fick de andra två barnen permanent uppehållstillstånd, skriver Stefan Swärd på sin blogg."

12 000 kristna inringade
- Kyrkans Tidning - "Syriska rebellstyrkor har inringat mer än 12 000 kristna i en stad nära den libanesiska gränsen. Minst tre personer har dödats av krypskyttar.
I mer än tio dagar har byn Rableh i närheten av Homs varit belägrad av rebellstyrkor och nu råder brist på både mat, vatten och andra förnödenheter
."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar