Dagens Nyheter

30 aug. 2013

Nyhetsflödet fredag den 30 augusti

Fredag den 30 augusti

Angreppen inifrån: 6. Svek mot samhället
- Bength Gustafsons blogg - "När det gäller angreppen inifrån  på kristendomen, så har jag i min redogörelse kommit till det sjätte och sista angreppet, som handlar om vårt svek mot samhället, och som egentligen är en logisk följd av de fem angrepp som jag har redogjort för tidigare. Det finns säkert flera angrepp som kunde tas upp, men dessa  angrepp inifrån ser jag som de mest aktuella och avgörande när det gäller varför kristen tro och kristet liv mer och mer har förlorat sin genomslagskraft och successivt marginaliserats i vårt land. Och just detta att angreppen kommer inifrån, är så mycket farligare och mer destruktivt än om angreppen kommer utifrån."

Är det verkligen ett förtydligande?
- Mikael Karlendals blogg - "Jag har tidigare skrivit att jag är glad över att Piensoho förtydligat sig på en punkt – att han inte avsåg att förändra något i läran. Men för övrigt har han lämnat många frågor obesvarade och man kan tycka att han försvårar debatten något, då han ställer upp som enda alternativ: antingen är ni med mig eller också bryter ni bekantskapen med och markerar avstånd från alla icke troende ni känner. Jag tror inte att någon seriös debattör skulle acceptera den dikotomin."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar