Dagens Nyheter

29 nov. 2013

Nyhetsflödet fredag den 29 november

"Många feminister siktar på fel saker"- Marcus Birro i Expressen - "Så länge det finns ynkryggar till män som är villiga att skövla unga kvinnor mot betalning kanske det ändå kan vara läge att berätta att de allra flesta män INTE köper kvinnor. Om man lyssnar på debatten kan man få intrycket att de flesta män enbart är kåta, hatiska djur som bygger sina liv på att håna och hata dygnet runt. Så är det inte. De allra flesta män är precis tvärtom.
Jag skäms inte över att vara man. Jag är stolt och glad över det. Jag anser mig ha tolkningsföreträde till mitt eget liv och jag ingår inte i någon struktur eller system. Jag vill inte bli ihopklumpad med våldtäktsmän, kvinnomisshandlare och sexköpare. Men med det skrivet är det också sant att jag och andra bör bli tydligare med vad vi tycker om de människor som utnyttjar andra människor för sina låga drifters skull.
Dimman ligger tät över slagfältet. Många beskjuts för vad andra gjort. Kom upp ur skyttegravarna. Sträck ut en hand. Bjud in till samtal och möten. Vi står här och väntar på er. Vi har stått här rätt länge nu
"


Frågor om biskopars tro ska inte behöva ställas
- Ragnar Persenius, biskop i Uppsala stift, i Kyrkans Tidning - "Jag gläder mig över att frågor om tro och bekännelse diskuteras i anslutning till ärkebiskopsvalet. Det är ett hälsotecken och nödvändigt för en kyrka. Jag har snarast varit åskådare och endast i begränsad omfattning talat och agerat. Jag har heller inte sett på intervjuerna av de andra ärkebiskopskandidaterna, så jag har svårt att tolka reaktionerna...
...Den Kristus som är föremål för vår tro är ingen tankekonstruktion. Inkarnationen äger inte rum i våra egna tankar utan i historien. Kristus är Guds son eftersom Gud blev människa för att dela våra liv och ge oss nya livsmöjligheter. Vår bild av Kristus kan vara en tankekonstruktion. Men vår tro bygger inte på denna utan på levande Gud som uppenbarat sig och är närvarande hos oss.
"

Lägg märke till Guds närvaro just nu i ditt liv!
- Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Det kan vara så enkelt och självklart. Men nu är det en hälsning på Guds initiativ. Så upplever jag det…
Var uppmärksam på hur Gud ger sig tillkänna i ditt liv! Du är med om överraskande möten med människor som just då har en nästan avgörande betydelse för det som gör dig glad och är så positivt. Samtidigt vet du att det finns sådana som ber för dig, kanske föräldrar eller vänner. Varför kalla det som en ”slump” eller tillfällighet, när det egentligen är Guds omsorg, märkliga ledning, kanske en ängel… som blev sänd för att hjälpa dig.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar