Dagens Nyheter

28 jan. 2014

Nyhetsflödet tisdag den 28 januari

Mer reflektioner om svensk väckelsehistoria
- Stefan Swärds blogg - "Min första slutsats är att vi måste vara överens om att Svenska Missionsförbundet är den mest framgångsrika frikyrkliga samfundet. Deras tillväxt under perioden 1878-1930 var unik, och man nådde alltså en nivå på 114.000 medlemmar i 1650 församlingar. Ingen rörelse i Sverige senaste århundradena har grundat så mycket församlingar som missionsförbundet gjorde. Vill man lära sig hur man planterar församlingar bör man studera missionsförbundets historia. Pingströrelsen har aldrig nått upp i de nivåerna."

Vad kännetecknar en luthersk bibelsyn?
- Olof Edsinger i Efterkristus - "Den mest korrekta benämningen skulle nog mot denna bakgrund vara att med tyskarna tala om en ”evangelisch” bibelsyn, som då står för en tydlig betoning av Jesus, nåden och rättfärdiggörelse genom tro som centrum av Guds uppenbarelse. Men även med denna precisering kan man landa i rätt olika slutsatser. Själv fick jag t ex kritik från vissa lutherska präster för min bok om krigen i Gamla testamentet, eftersom de menade att jag som lutheran inte borde bry mig om dessa texter. Själv argumenterade jag tvärtom för att jag som lutheran faktiskt måste bry mig om dessa texter, eftersom Jesus själv betraktade dem som inspirerade av Gud. Det var alltså just min Jesuscentrering som ledde mig att gå i närkamp med Gamla testamentets texter om krig i Guds namn!"

Är Birro katolik?
- Fredrik Heiding i  Signum - "Självklarheter kan understrykas med retoriska frågor såsom: ”Finns det ris i Kina?” eller ”Är påven katolik?” De som har tagit del av författaren Marcus Birros krönikor i Expressen och uppträdanden i andra sammanhang, har tagit för givet att han är katolik. Det är svårt att tro något annat vid läsning av hans texter i Dagens Nyheter (här), i Expressen (exempelvis här), och på hans blogg (här). Hittills har frågan ”Är Birro katolik?” förutsatt ett uppenbart svar: ja."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar