Dagens Nyheter

11 mars 2016

Nyhetsflödet fredag den 11 mars

Muslimerna tillber en gud som inte finns
- Dagen - "Alma-Lena Andersson skriver (Dagen 3 mars) att muslimer liksom judar med nödvändighet ber till den kristna guden utifrån en monotesistisk ståndpunkt, övertygelsen att det endast finns en Gud.
   De som argumenterar för att kristna och muslimer inte tillber samma gudar är då monolatrister, menar hon, som tror att det finns flera gudar men att vi bara ska tillbe en.
   Det finns dock ett tredje alternativ: Att kristna och muslimer inte tillber samma gud därför att muslimers gud inte existerar....
   När muslimer tillber en gud som ljuger om Jesus och som inte älskar alla människor tillber de en gud som inte finns. Den levande guden vet förstås vad de ber och älskar dem gränslöst, Han låter många av dem se Jesus i drömmar och syner. Men det innebär inte att Herren är Allah."

Publicerad forskning hyllade ”Skaparen” - drogs tillbaka
- Världen idag - "Människans hand är ett elegant verk av Skaparen. Den formuleringen använde forskare bakom en studie som publicerades i tidskriften Plos One, något som har lett till ett ramaskri inom forskarvärlden.
   Studien publicerades i tidskriften i början av året och handlade om händernas funktion och utformning, men det var när meningen om "Skaparen" uppmärksammades av andra forskare runtom i världen som debatten startade, skriver Dagens medicin och hänvisar till nature.com.
   Artikelns författare ska bland annat ha skrivit att studien ”kan förbättra förståelsen om den mänskliga handen och bekräftar att konstruktionen är ett elegant verk av Skaparen.” De hyllade också Skaparen för uppfinningsrikedom."

Krigen i Gamla testamentet – nu äntligen i ny upplaga!
- Olof Edsinger i Efter Kristus - "Det är självklart roligt när en bok säljer slut hos förlaget. Men det är också frustrerande när man gång på gång får förfrågningar från intresserade som vill läsa den, och de enda exemplar man har kvar är de man har sparat till sig själv och sina barn … En sådan bok är Krigen i Gamla testamentet: Ett försök att förstå, som kom ut redan 2007 på CredoAkademins förlag....
   ...Detta betyder inte att boken är särskilt akademisk eller svår. Tvärtom brukar jag säga att den är ”lättläst men inte lättsmält”. Men för mig själv är det ändå viktigt att kunna visa att jag har på fötterna – särskilt när man ger sig i kast med ett sådant kontroversiellt ämne. Att jag helt enkelt vet vad de akademiska forskarna säger om de texter jag behandlar, för att på så sätt också kunna argumentera för mitt eget sätt att tolka bibelordet. Om det skulle ha undgått någon har jag nämligen ett mycket stort förtroende för både Gamla och Nya testamentet. Och orsaken till detta är inte att jag inte förstår bättre eller inte har läst teologi – utan för att jag har läst teologi, och framför allt för att jag har läst Guds ord från pärm till pärm. Många gånger. Och ju mer jag har gått i närkamp med dessa skrifter, desto större har mitt förtroende för Bibelns författare blivit. Desto fler viktiga sammanhang har jag sett. Detta är också vad jag försöker visa på i boken."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar