Dagens Nyheter

3 mars 2016

Nyhetsflödet torsdag den 3 mars

Designargumentet för Guds existens
- Mats Selander i Världen idag - "Detta är den första artikeln i en serie om argument för Guds existens. Vi börjar med det många menar är det starkaste vetenskapliga argumentet för Guds existens: designargumentet. Det finns flera versioner av detta argument, men alla utgår de från något som verkligen tycks vara designat (exempelvis DNA-information eller universums finjustering) och där av sluter man sig till att detta bäst förklaras av verklig design. Här ska vi titta närmare på designargumentet utifrån universums finjustering.
   Argument för Guds existens (del 1/5) Astrofysiker har upptäckt att vårt livstillåtande universum bildligt talat balanserar på en knivsegg av osannolikheter. Vårt universum är så enormt finstämt och välanpassat för att kunna innehålla liv att slumpen för detta enligt astrofysikern Donald Page är 1 chans på 10 10 (124) För den matematiskt obevandrade innebär detta alltså en chans på 1010 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000. De små nollorna står alltså för antalet stora nollor som ska följa efter den stora 10:an. Jämför det med exempelvis antalet subatomära partiklar i universum som är 1080.  Om alla sådana partiklar vore lotter, och det bara fanns en vinstlott, så skulle chansen att du valde rätt (vinst)partikel vara astronomiskt många gånger större än att ett livstillåtande universum existerade."

”Tron är en dans med Gud – och det är han som för”
- Dagen - "Gränna. Han är pastorn och musikern som vill att vi ska använda hela kroppen i lovsång till Gud. Niklas Hallmans sjunde album sjuder av glädje och livslust – Jag dansar ändå!
Bibeln har många beskrivningar av hur kung David dansade inför Gud.
   Men handen på hjärtat Niklas, hur ofta dansar en pingstpastor?
– För mig är dans inte bara att röra kroppen rytmiskt till musik, det kan handla om att lyfta händerna, att böja knä eller att ligga raklång på golvet. För mig är det en dans också. Och det gör jag. Jag försöker tänka på att gå före som pastor och lovsångare, att använda hela min kropp för att ära Gud.
Niklas ansikte spricker upp i ett leende.
– Och faktiskt, jag var dansare på 90-talet när jag koreograferade Kings Kids!"

 När Noomie mötte Jesus förvandlades hela livet
- Inblick  - "Sommaren 2014 fick Noomie Börjessson ett starkt möte med Gud som kom att förvandla hela hennes liv. Festandet och jakten på materiella saker, som bara gett henne tomhet i hjärtat, ersattes av en längtan efter Gud och Bibeln. Här berättar hon med egna ord om sin väg till Jesus.
   När jag ser tillbaka på mitt liv ser jag hur Gud varit med mig och räddat mig många gånger. Hade jag inte haft Jesus som beskyddare och människor i min närhet som bad för mig hade det gått illa."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar