- Dagen - "Framgångsteologi är inte ett överspelat kapitel utan tvärtom fortfarande en av våra största utmaningar. Det skriver Mikael Stenhammar, teolog och pastor.
Att sätta jaget – egot – före Gud utgör något av syndens kärna. Det var grunden till Adam och Evas uppror mot Gud och en av anledningarna till att de föll för ormens lockelse. För vad kan nära egot mer än just tanken att kunna nå gudomlighet?
Jesus kom med ett annat budskap. I stället för att bekräfta och styrka vår ’inkrökthet i oss själva’ utmanas vi att kapitulera. Att korsfästas med Kristus är den enda vägen till sant liv.
Men ett korsformat evangelium välkomnas inte av alla. Mer än sällan ersätts det av en egocentrerad teologi där människan är i centrum och Gud förminskas till jagets coach. Strävanden efter (andlig) makt, rikedom, njutning och ära som tidigare setts som dödssynder i kyrkan tvättas och rättfärdiggörs."
Allt hårdare tryck på kristna i Kina
- Världen idag - "Utländska religiösa organisationer och ”extremister” måste hindras från att infiltrera Kina. Landets religiösa grupper måste också vara trogna kommunistpartiet. Det beskedet gav Kinas president Xi Jinping vid en konferens om religiösa frågor förra helgen.
Sedan Xi Jinping kom till makten 2012 har kommunistpartiet intagit en tuffare hållning mot både kristna och muslimer. I en mycket omfattande kampanj i östra provinsen Zheijang har kyrkor förstörts eller fått sina kors borttagna, som Världen idag rapporterat om vid flera tillfällen.....
– Religiösa grupper ska guidas och utbildas i socialistiska kärnvärden, sade presidenten, enligt officiella tidningen China Daily."
Debattör: Tron fällde inte Kaplan och Khan
- Omni - "Det var inte Mehmet Kaplans och Yasri Khans tro som fällde dem. Det var deras handlingar. Det skriver den liberala debattören Anosh Ghasri på SvD Brännpunkt. Artikeln är en replik på en tidigare artikel skriven av Masoud Kamali, professor i socialt arbete och sociologi.
”Masoud Kamalis inlägg i den debatt som följt efter Mehmet Kaplans och Yasri Khans avhopp är en i många stycken märklig och obehaglig läsning”, skriver Anosh Ghasri."
Ten Years in Russia; 1913-1923 PART TWO OF THREE
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar