- Lisa Abramowicz i Menorah - "Vad vet folk om Sexdagarskriget 1967 i dag? Ofta inte mycket mer än att Israel erövrade stora områden arabiskt land. Därför kan det vara av intresse att påminna om bakgrunden till kriget, och varför konflikten ännu inte är löst.
Egypten hade i flera månader före krigets utbrott bedrivit en aggressiv krigspropaganda mot Israel i media. Egyptens ledare Gamal Abdul Nasser höll timslånga radiotal om den kommande "historiska segern" mot judarna. I alla arabiska huvudstäder pågick massdemonstrationer för Nasser. Egypten blockerade Aqabaviken för israelisk trafik och uppmanade FN, som hade fredsbevarande styrkor på Sinaihalvön, att dra tillbaka dessa.
Trots att framträdande medlemmar av FNs Säkerhetsråd hade utfäst garantier om skydd av Israel, lämnade FNs styrkor hela området utan något motstånd. Därefter marscherade egyptiska trupper genom Sinaihalvön upp till gränsen mot Israel.
Redan 18 månader före juni 1967 hade Israel ständigt attackerats av PLO och syriska styrkor. Egypten gick senare med i stridigheterna i och med sitt förbund med Syrien."
När sekulär media vinklar kristen tro
- Tommy Dahlman i Inblick - "Det är uppenbart att den sekulärateistiska mediakulturen har som mål att ifrågasätta objektivitet, absoluta sanningar och fasta värden. Som kristen media kan vi välja två vägar: Antingen instämmer vi i kritiken och börjar samspela med mediarelativisering av den kristna tron och så anpassa oss till sekulariseringens krav eller så kan vi visa på ett alternativ som står i bjärt kontrast till det mediala avkristnandet.
Kritik mot kristen tro har funnits ända sedan Ingemar Hedenius dagar, modernt räknat, men kulturen är idag mer aggressiv och med det stora mediauppbådet har föraktet mot att Gud finns, att Jesus är den han säger sig vara och att övernaturliga ingripanden sker, fått ett helt annat genomslag. Men den kristna tron i Sverige är inte förmultnad och försvunnen. Många är de i landet som inte har fallit till föga, som inte har flytt fältet men som står fasta som en klippa i forsen och som en blommande ros i midvintertid."
Förståelse och argument under modern tid
- Kjell O. Lejon i Världen idag - "Korstågen del 3/3
Så har man i väst pekat ut korstågen som ett utflöde av ”den mörka medeltiden”. Det var tydligt under upplysningstiden – av franska och brittiska intellektuella, i deras kritik av den romersk-katolska kyrkan – men även senare och i modern tid, där korstågen pekats ut som ett led i egenvinning och/eller i ett protokolonialt (den tidiga italienska kolonialismen) expansionstänkande. Vi kan exemplifiera med att återge sociologiprofessorn Rodney Starks sammanfattande ord i boken God’s Battalion, där han redovisar vad han uppfattar som förhärskande västerländsk normalsyn: Korsriddarna gav sig ut på våldsamma och expansionistiska erövringståg, som drabbade toleranta och fredliga muslimer. Detta trots att det första korståget föregicks av flerhundraåriga muslimska provokationer, erövringar av kristna områden i Mellersta Östern och Afrika och försök att erövra än fler kristna områden i väst, som i Spanien och södra Italien."
- Mackan Andersson i Dagen - "Har kyrkan en ofta orealistisk förväntan på pastorer? Komikern Mackan Andersson skriver debattinlägg utformat som en platsannons från en församling.
Församlingen har flera åldersindelade grupper. Vi vill att du identifierar och tränar ledarna i dessa grupper. Och själv medverkar vid så många grupper som möjligt. Någon av ... eller nej, några av … eller snarare: Grupperna saknar ledare i dag. Varje grupp är församlingens kärnverksamhet.
Tjänsten är fördelad mellan:
- Barn och Ungdomar – cirka 80 procent
- Äldre och daglediga – cirka 80 procent
- Unga vuxna – cirka 80 procent
- Familjearbete – cirka 80 procent
- Diakoni och socialt arbete – cirka 80 procent
Omkring 20 procent av tiden kan förväntas gå åt till gudstjänstplanering och förberedelse av predikan, bibelhelger, bibelskolan och övrigt “andligt arbete” (bönemöten, ekumeniska lovsångsgudstjänster etcetera)"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar