Dagens Nyheter

3 mars 2013

Nyhetsflödet söndag den 3 mars

 Hur evangelikala är evangelikalerna? - Stefan Swärd i Världen idag - "När det handlar om synen på äktenskapet mellan man och kvinna, och om kristna försoningsläran och betydelsen av Jesu död på korset, då talar vi om grundläggande lärofrågor.
Chalke och McLaren har många sympatisörer i Sverige, även mitt i de kyrkor som brukar räknas som bibeltroende och evangelikala. Det är viktigt att vi tar en öppen debatt i dessa frågor. Det blir en omöjlig situation för de äldre samfunden i Sverige om bredden av de ståndpunkter man ska rymma, ständigt utvidgas, så att en gemensam nämnare upphör. Är man inte längre överens om synen på äktenskapet och synen på betydelsen av Jesu död på korset, har man en för liten gemensam nämnare för att med kraft kunna arbeta gemensamt med mission och församlingsgrundande.
Chalke och McLaren är spjutspetsar i en trend att göra kristna tron och evangeliet anpassat till västvärldens värderingar för tillfället. Det blir ett evangelium utan stötestenar, men ack så kraftlöst. Det är bara att titta på västvärldens liberala protestantiska kyrkor för att se hur det går.
"


Vem skapade Gud?
- Stefan Gustavssons blogg - "Men om något existerar av evighet – ett nödvändigt ting – har det ingen orsak. Det har ju aldrig blivit till. Det judiskt-kristna gudsbegreppet hävdar just detta: Gud existerar av evighet. Han har inte blivit till. Han ÄR.
Tanken på ett nödvändigt väsen ligger i själva det monoteistiska gudsbegreppet och kommer tydligt till uttryck i både Gamla och Nya testamentet. När Gud uppenbarar sig för Mose vid den brinnande busken uttyder han sitt namn och säger: ”Jag är den jag är. Säg dem [israeliterna] att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.” I Uppenbarelseboken beskrivs Gud som Alfa och Omega: ”han som är och som var och som kommer”.
Det är därför ett kategorimisstag att fråga vem som orsakade Gud. Det är liktydigt med att fråga: ”Vem orsakade det orsakslösa?”. Det är en lika meningslöst som att fråga efter smaken på tonen C. Den ateistiske filosofen Michael Ruse säger därför spydigt om Dawkins att han ”som en förstaårsstudent glatt går runt och frågar högt Vad orsakade Gud? som om han hade gjort en betydelsefull filosofisk upptäckt.


"Mer mod, mer kraft, tydligare ställningstaganden!"
- Marcus Birro i Världen idag - "Jag är evigt tacksam över att jag vågat lära mig mer om Israel och konflikten i Mellanöstern. Ju mer jag läst och ju mer jag lärt mig, desto starkare har mitt innerliga och helhjärtade engagemang för Israel och Israels folk vuxit.
Men (också) detta är svårt kontroversiellt i den politiskt korrekta, lata och därför svårt fördomsfulla slentrianmässiga allmänna uppfattningen i Sverige.
Israels sak är också vår. Det judiska folkets hemland behöver, faktiskt, försvaras. Särskilt i detta land. Det judiska folket har förföljts och kastats ut ur land efter land. Vi vet vad som hände under andra världskriget.
Så länge det finns länder och människor som vill utplåna Israel måste vi kristna försvara Israel. Så är det. Så ser sanningen ut.
Jag ber om att få återkomma till detta i senare texter.
Tidigare idag hade jag glädjen att få hålla ett kortare föredrag på Rotary i Stockholm. Glad att få chansen att prata om värdighet, etik, moral och medialt mod i cynisk tid av elakheter och meningslösa trivialiteter.
Jag tror på mer mod, mer kraft, tydligare ställningstaganden! Vi kristna måste våga ta plats. Alltid med värme, humor, innerlighet och solidaritet. Alltid varsamt! Men tydligt
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar