Dagens Nyheter

12 mars 2013

Nyhetsflödet tisdag den 12 mars

Människovärde i skarpt läge
- Nasrin Sjögren i Världen idag - "I vår tid reduceras människan alltför ofta till att bli summan av sina färdigheter, funktioner och känslor. Allra tydligast är detta under de första månaderna i livet. Då kan det räcka med att misstänkas ha gomspalt, ryggmärgsbråck eller Downs syndrom för att räknas som persona non grata. Socialstyrelsen tillåter regelmässigt att man dödas i de fallen ända fram till graviditetsvecka 22. Detta trots att inget av dessa tillstånd i sig är livshotande. Det är bara dagar innan man i Sverige juridiskt räknas som barn och den tid då vården skulle sätta in oerhörda resurser för att säkra ens rätt till liv och hälsa. Enligt samma logik drivs kravet om dödshjälp för gamla, sjuka eller funktionshindrade. Som om det enda livet värt att leva är det starka, friska och glada livet."

Surrogatmödraskap orimligt och ovärdigt
- Uppsala Nya Tidning - "Det är uppenbart att önskemålen om surrogatmödraskap utgår från vuxnas intressen i stället för barnets. Surrogatmoderskap är en form av exploatering av en annan människas utsatthet, och det inbegriper en rad risker och möjliga komplikationer. Det skriver Bengt Malmgren, Bengt Säfsten och Anna Aronsson, medlemmar i Claphaminstitutet."

Frälsningsarméns general besökte Huskvarna
- Jnytt.se - "Drygt 500 personer samlades på lördagen på Kungsporten i Huskvarna för att möta och lyssna till Internationella Frälsningsarméns världsledare Linda Bond från Kanada."

Guds svar till alla Misérables
- Per Ewerts blogg - "Försöker återhämta mig efter att igår kväll ha sett Les Misérables på bio. Anade att den skulle ha viktiga beröringspunkter med den bok som nu sänts till tryck...
...Jag har – för ovanlighetens skull – svårt att finna ord. Jag måste säga att filmen var det mest överväldigande kulturella upplevelse jag varit med om i mitt liv. Jag var beredd på tragedi, nåd utsatthet och kärlek, men styrkan i budskapet, äktheten, musiken och närvaron var mer än jag anade. Finalen, när Guds värld bryter in med full upprättelse, tog tag i min ande, själ och kropp och kramade alltsammans hårdare, hårdare tills allt brast. När slutackordet slogs av var min fysiska varelse lika utpumpad som i slutet av ett millopp.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar