Dagens Nyheter

6 juli 2013

Nyhetsflödet lördag den 6 juli

Lördag den 6 juli

100 000-tals marscherade för Jesus
- Dagens Nyheter - " Evangeliska kristna samlades på lördagen i São Paulo i Brasilien för att delta i "Marsch för Jesus". Polisen uppskattade antalet deltagare till 800 000, men arrangörerna hävdade att det var två miljoner.
Andelen av befolkningen som tillhör evangeliska kristna kyrkor har ökat från 15 till 22 procent sedan 2000.
"

Låt Almedalsandan inspirera kyrkan
- Fredrik Modéus i Kyrkans Tidning - "Svenska kyrkan är på plats i Almedalen. Både företrädare och fotfolk deltar i samhällsdebatten, vid lunchseminarier och Nikodemussamtal. En sådan rosigt livfull, engagerad och samhällstillvänd kyrka är nödvändig, en kyrka som tar strid för människovärde och evangelium i skärningspunkten mellan religion, vetenskap och politik. Alternativen förskräcker. Som när kyrkan ängsligt drar sig undan, pillar naveln och alltför gärna pratar strukturer. Likstelhetens kyrka.
På söndag åker Almedalsfolket hem. Kyrkans folk återvänder till sommarslumrande församlingsliv.
"

Guds liv, inte mitt
- Marcus Birros blogg - "Mitt liv är inte mitt längre, det är Guds liv.
Allt detta har inte bara förändrat mig i grunden, det har också förändrat mitt liv som författare. Gud har också hjälpt mig att slipa bort den världsliga delen av bekräftelse som jag länge sökt mig till.
Jag ber över alla förfrågningar jag får och numera känner jag en väldigt varm känsla av frid när jag (vänligt) tackar nej till sådant som känns fel i mitt hjärta.
När Gud avlägsnar en defekt i våra liv gör han det på ett sätt som innebär att man inte förlorar något, man vinner något annat. Alla defekter som jag lägger ner vid Jesus fötter är sådant som jag klarar mig så bra utan, som gör mig lättare, ledigare, villigare.
"

Kristne lykkeligere på 140 tegn enn ateister
- Vårt Land - "Kristne tvitrer fra hjertet, mens ateister tvitrer fra hodet, ifølge en ny studie.
Kristen-tvitrere bruker ord som «kjærlighet», «glad», «fantastisk», «familie», «venn» og «team». Ateister tvitrer «dårlig», «galt», «forferdelig», «tenke», «fornuft» og «spørsmål». Dette har to doktorgradsstudenter i sosialpsykologi ved University of Illinois sammen med sin veileder kommet fram til. Ifølge CNN har de to analysert språket i om lag 2 millioner tmeldinger fra 16.000 aktive brukere på Twitter, nett-tjenesten der du kan snakke til verden i meldinger i korte meldinger.
Og konklusjonen er: Når man er begrenset til 140 tegn eller mindre – slik man er på Twitter – fremstår troende mennesker mer lykkelige enn de som ikke tror på Gud.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar