Dagens Nyheter

24 juli 2013

Nyhetsflödet onsdag den 24 juli

Onsdag den 24 juli

Evangeliets sanning får inte tidsanpassas
- Stefan Swärd i Världen idag - "Frikyrkoväckelserna, med början vid mitten av 1800-talet, strävade efter sanningen, att den kristna församlingen skulle bli äkta och vara bibelordet och församlingens Herre trogen. När pingstväckelsen bröt igenom på 1910- och 1920-talen, var det i tydlig opposition mot de äldre kyrko­samfunden, som man upplevde hade stelnat och även luckrat upp teologin och läran. Vi har en hög nivå av enhet och samarbete i svensk kristenhet. Men den enheten får inte ske på bekostnad av sanning. De profetiska rösterna får aldrig tystna. Vår förkunnelse måste alltid kunna prövas utifrån Guds ord.
Utmaningarna från 1800-talets liberal­­teologi är fortfarande aktuella. Liberal­teologi handlar oftast om att tidsanpassa kristendomen, att göra den rumsren. Att slipa bort sådant som är stötande i vår kultur. Går man på den vägen, går man på en farlig väg bort från Kristus, den kristna trons centrum
."

Vad anser kyrkan om synden och förlåtelsen?
- Barbro Matzols i Kyrkans Tidning - "Vänder man på steken och låter frågan handla om den framtida Svenska kyrkan och vilka debatter och diskussioner som här behöver föras, kan man ta spjärn mot en ledare i Svenska Dagbladet den 14 juli. Där riktar Maria Ludvigsson skarp kritik mot kyrkans partipolitisering och det kommande kyrkovalet. Hon menar att Svenska kyrkan nu på allvar i stället måste vara tydlig och komma med svar i stället för en motfråga. Det är hög tid att tala om vad man anser om synden och förlåtelsen eller livet efter döden."

Religionens plats i samhället
- Charlotta Levay i Signum - "Att vilja bannlysa alla religiösa uttryck i samhällslivet eftersom det finns religiös fanatism och självmordsbombare är lika begåvat som att vilja bannlysa alla ideologier inom politiken eftersom det finns mordiska ideologier.
Religionens plats i samhället står högt på agendan i dagens samhällsdebatt. Bara för något årtionde sedan tog många för givet att religionerna var dömda att förtvina i takt med det moderna samhällets tilltagande individualism och rationalism. I dag talar man snarare, med den tyske filosofen Jürgen Habermas terminologi, om det postsekulära samhället, där en mångfald av religiösa sammanslutningar åter­igen är med och formar hur människor tänker och agerar som samhällsmedlemmar
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar