Onsdag den 24 juli
Evangeliets sanning får inte tidsanpassas
- Stefan Swärd i Världen idag - "Frikyrkoväckelserna, med början vid mitten av 1800-talet, strävade efter sanningen, att den kristna församlingen skulle bli äkta och vara bibelordet och församlingens Herre trogen. När pingstväckelsen bröt igenom på 1910- och 1920-talen, var det i tydlig opposition mot de äldre kyrkosamfunden, som man upplevde hade stelnat och även luckrat upp teologin och läran. Vi har en hög nivå av enhet och samarbete i svensk kristenhet. Men den enheten får inte ske på bekostnad av sanning. De profetiska rösterna får aldrig tystna. Vår förkunnelse måste alltid kunna prövas utifrån Guds ord.
Utmaningarna från 1800-talets liberalteologi är fortfarande aktuella. Liberalteologi handlar oftast om att tidsanpassa kristendomen, att göra den rumsren. Att slipa bort sådant som är stötande i vår kultur. Går man på den vägen, går man på en farlig väg bort från Kristus, den kristna trons centrum."
Vad anser kyrkan om synden och förlåtelsen?
- Barbro Matzols i Kyrkans Tidning - "Vänder man på steken och låter frågan handla om den framtida Svenska kyrkan och vilka debatter och diskussioner som här behöver föras, kan man ta spjärn mot en ledare i Svenska Dagbladet den 14 juli. Där riktar Maria Ludvigsson skarp kritik mot kyrkans partipolitisering och det kommande kyrkovalet. Hon menar att Svenska kyrkan nu på allvar i stället måste vara tydlig och komma med svar i stället för en motfråga. Det är hög tid att tala om vad man anser om synden och förlåtelsen eller livet efter döden."
Religionens plats i samhället
- Charlotta Levay i Signum - "Att vilja bannlysa alla religiösa uttryck i samhällslivet eftersom det finns religiös fanatism och självmordsbombare är lika begåvat som att vilja bannlysa alla ideologier inom politiken eftersom det finns mordiska ideologier.
Religionens plats i samhället står högt på agendan i dagens samhällsdebatt. Bara för något årtionde sedan tog många för givet att religionerna var dömda att förtvina i takt med det moderna samhällets tilltagande individualism och rationalism. I dag talar man snarare, med den tyske filosofen Jürgen Habermas terminologi, om det postsekulära samhället, där en mångfald av religiösa sammanslutningar återigen är med och formar hur människor tänker och agerar som samhällsmedlemmar."
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar