Frälsningsarmén: Andelen yngre hemlösa ökar
- Dagen - "Gruppen hemlösa har förändrats. Det menar både Frälsningsarmén och Stockholms Stadsmission. Ett missbruksproblem är inte längre självklart, nu är låg inkomst en vanlig orsak till att stå utan bostad.
Många associerar kanske en hemlös till en nedsupen medelålders man och så har det också länge sett ut. Men den senaste tiden har verkligheten förändrats. Nu ser socialarbetare en utveckling mot att alltfler barnfamiljer, kvinnor och fattigpensionärer befinner sig i en akut bostadssituation.
– Andelen yngre personer tycks öka och det kommer även fler kvinnor till våra sociala hjälpcenter, vilket är väldigt sorgligt. Det handlar om fattiga personer och inte främst människor med missbruksproblem. Akut hemlöshet har blivit ett ekonomiskt problem, säger Leif Öberg, utvecklingschef för Frälsningsarméns sociala institutioner."
- Dagen - "Gruppen hemlösa har förändrats. Det menar både Frälsningsarmén och Stockholms Stadsmission. Ett missbruksproblem är inte längre självklart, nu är låg inkomst en vanlig orsak till att stå utan bostad.
Många associerar kanske en hemlös till en nedsupen medelålders man och så har det också länge sett ut. Men den senaste tiden har verkligheten förändrats. Nu ser socialarbetare en utveckling mot att alltfler barnfamiljer, kvinnor och fattigpensionärer befinner sig i en akut bostadssituation.
– Andelen yngre personer tycks öka och det kommer även fler kvinnor till våra sociala hjälpcenter, vilket är väldigt sorgligt. Det handlar om fattiga personer och inte främst människor med missbruksproblem. Akut hemlöshet har blivit ett ekonomiskt problem, säger Leif Öberg, utvecklingschef för Frälsningsarméns sociala institutioner."
Läs mer HÄR.
Domen - människans adelsmärke
- Olof Edsinger om Domsöndagens texter i Världen idag - "Men faktum är ändå att den bild som Nya testamentet ger av Guds dom är positiv. Visserligen finns det ett djupt allvar i det att fåren ska skiljas från getterna, att ogräset ska skiljas från den goda säden (se Matt 25:31–46; 13:36–43). Men när vi läser en bok som Uppenbarelseboken ser vi ändå att Guds folk förväntas se fram emot den yttersta dagen med glädje. Som martyrerna i kapitel 6 uttrycker det: ”Herre, du som är helig och sann! Hur länge ska det dröja innan du dömer jordens invånare och straffar dem för vårt blod?” (Upp 6:10).
Det här sättet att tänka är en frontalkrock med stora delar av vår tids tal om Gud. Utifrån synsättet att kärlek bara kan handla om att bekräfta och stryka andra människor medhårs, har man lanserat en bild av Gud som mer eller mindre tandlös. Som Jonas Gardell uttrycker det i sin bokOm Jesus: Bibeln innehåller ”två parallella linjer”, och dessa ”löper aldrig samman” – nämligen ”kärlekens inkluderande Gud och den Gud som gör ett urval”.
Det finns olika skäl till varför det här sättet att se på Gud har visat sig så tilltalande i vår egen tid. Ett av dem har förstås att göra med den smärta som hänger ihop med Bibelns tal om att inte alla kommer att bli räddade. Ett annat är den utbredda skepticismen i relation till Bibelns tal om objektiva sanningar: domen handlar ju om att dra upp en gräns mellan sant och falskt, ont och gott, på ett sätt som provocerar i vår postmoderna tid....
Läs mer HÄR.
- Olof Edsinger om Domsöndagens texter i Världen idag - "Men faktum är ändå att den bild som Nya testamentet ger av Guds dom är positiv. Visserligen finns det ett djupt allvar i det att fåren ska skiljas från getterna, att ogräset ska skiljas från den goda säden (se Matt 25:31–46; 13:36–43). Men när vi läser en bok som Uppenbarelseboken ser vi ändå att Guds folk förväntas se fram emot den yttersta dagen med glädje. Som martyrerna i kapitel 6 uttrycker det: ”Herre, du som är helig och sann! Hur länge ska det dröja innan du dömer jordens invånare och straffar dem för vårt blod?” (Upp 6:10).
Det här sättet att tänka är en frontalkrock med stora delar av vår tids tal om Gud. Utifrån synsättet att kärlek bara kan handla om att bekräfta och stryka andra människor medhårs, har man lanserat en bild av Gud som mer eller mindre tandlös. Som Jonas Gardell uttrycker det i sin bokOm Jesus: Bibeln innehåller ”två parallella linjer”, och dessa ”löper aldrig samman” – nämligen ”kärlekens inkluderande Gud och den Gud som gör ett urval”.
Det finns olika skäl till varför det här sättet att se på Gud har visat sig så tilltalande i vår egen tid. Ett av dem har förstås att göra med den smärta som hänger ihop med Bibelns tal om att inte alla kommer att bli räddade. Ett annat är den utbredda skepticismen i relation till Bibelns tal om objektiva sanningar: domen handlar ju om att dra upp en gräns mellan sant och falskt, ont och gott, på ett sätt som provocerar i vår postmoderna tid....
Läs mer HÄR.
Väckelse i Columbias fängelser
- Hemmets Vän - "I ökända Bella Vistafängelset i Medellin, med kriget på gatorna mellan rivaliserande drogkarteller, sitter cirka 000 fängslade i detta fängelse byggt för 1 500. Den sociala misären är fruktansvärd. I slutet av 1980-talet dödades mellan 350 och 700 per år inne i detta fängelse.
Men ljuspunkter finns. Den kristna fängelseorganisationen Prison Fellowship med rötter i USA tillsammans med kyrkor i Medellin började på 1990-talet arbeta på Bella Vistafängelset med själavård, bön och bibelsamtal. Det blev stora samtalsämnet när kanske tio procent av internerna tog emot Jesus. Antalet dödade sjönk till de man kunde räkna på ena handens fingrar från 2000-talet. En kyrka byggdes inne i fängelset och det startades en pastorsutbildning. 2002 var Hemmets Vän med då tiotalet pastorer, fortfarande med långa fängelsestraff utexaminerades. 10 000-tals fängslade kom till tro och omvända interner flyttades till andra fängelser för att bli goda föredömen bland interner.
En studieplan från Markusevangeliet vägleder nyomvända och resultaten är slående. Den svenska biståndsorganisationen Ankarstiftelsen, som arbetat i Colombia sedan 1994, fick nyligen rapport att bara 2016 hade över 20 000 fängslade tagit emot Jesus i landets fängelser. Vilka ekonomiska och sociala besparingar har inte detta inneburit?
Kanske något för svensk kriminalvård? Hur mycket skulle inte sparas också i Sverige med den höga återfallsprocent i brott vi har idag. Fick vi se antal omvända i svenska fängelser likt Colombia skulle det säkert få stora ekonomiska och sociala konsekvenser även här?
Läs mer HÄR
- Hemmets Vän - "I ökända Bella Vistafängelset i Medellin, med kriget på gatorna mellan rivaliserande drogkarteller, sitter cirka 000 fängslade i detta fängelse byggt för 1 500. Den sociala misären är fruktansvärd. I slutet av 1980-talet dödades mellan 350 och 700 per år inne i detta fängelse.
Men ljuspunkter finns. Den kristna fängelseorganisationen Prison Fellowship med rötter i USA tillsammans med kyrkor i Medellin började på 1990-talet arbeta på Bella Vistafängelset med själavård, bön och bibelsamtal. Det blev stora samtalsämnet när kanske tio procent av internerna tog emot Jesus. Antalet dödade sjönk till de man kunde räkna på ena handens fingrar från 2000-talet. En kyrka byggdes inne i fängelset och det startades en pastorsutbildning. 2002 var Hemmets Vän med då tiotalet pastorer, fortfarande med långa fängelsestraff utexaminerades. 10 000-tals fängslade kom till tro och omvända interner flyttades till andra fängelser för att bli goda föredömen bland interner.
En studieplan från Markusevangeliet vägleder nyomvända och resultaten är slående. Den svenska biståndsorganisationen Ankarstiftelsen, som arbetat i Colombia sedan 1994, fick nyligen rapport att bara 2016 hade över 20 000 fängslade tagit emot Jesus i landets fängelser. Vilka ekonomiska och sociala besparingar har inte detta inneburit?
Kanske något för svensk kriminalvård? Hur mycket skulle inte sparas också i Sverige med den höga återfallsprocent i brott vi har idag. Fick vi se antal omvända i svenska fängelser likt Colombia skulle det säkert få stora ekonomiska och sociala konsekvenser även här?
Läs mer HÄR
In English - Christian Believers In Iran See Growth In Midst Of Persecution
Yaser Mosibzadeh, Saheb Fadayee and Mohammed Reza Omidi were all convicted of blasphemy by a Sharia court after their house was raided during a private worship service. But they are far from alone.
In 2015, at least 108 Christians were jailed for their faith. In September of this year, 25 Christians were arrested in a raid and jailed for practicing their faith in the city of Kermen.
In the case of the 25 worshippers in Kermen, no official reason was given for their arrest. In August, authorities raided another house church and arrested 11 in the central Iranian city of Isfahan. Also in August, police outside Tehran arrested 5 Christians at a picnic for public displays of their faith.
Read more HERE.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar