Dagens Nyheter

31 okt. 2013

Nyhetsflödet torsdag den 31 oktober 2013

Debatt: Är kristen tro och evolution förenliga?
- Världen idag - "Jesus död på korset är dock ett historiskt faktum. Den tomma graven är ett historiskt faktum. Den kristna kyrkan uppstod från det faktum att Jesus visade sig livs levande för lärjungarna. Hela Paulus resonemang kring Jesus försoning utgår från Adams historicitet (Rom 5:12ff och 1 Kor 15:20ff). Men om det aldrig fanns en första människa som föll, då dog inte Jesus på grund av Adams synd. Hans död skiljer sig då inte på något sett från andra människors död. Att hävda att den kristna tron kan harmonieras med biologisk evolution är ett önsketänkande som förutsätter en radikal omtolkning (förnekande) av centrala bibliska sanningar."

Göra så gott jag kan eller vila i Guds nåd
- Marie Willermarks blogg - "Kärleken från Gud till varje människa är villkorslös. Men en plats i evigheten tillsammans med helig Gud, den får jag inte villkorslöst. Jesus uttalar villkoret: ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Johannes14:6) Världens synd utplånas bara genom ”det blödande Guds lamm” som bibelexterna uttrycker det. Just för att det inte räcker med att jag gör så gott jag kan tog Jesus min ofullkomlighet på sig i sin försoningsdöd. (Hela rättfärdiggörelsens betydelse och verkan finns det inte utrymme för här.) Villkoret från min sida, för att kunna ta emot Guds villkorslösa kärlek, är att jag tar emot Jesus.
Om vägen till Guds frid, förlåtelse och evigt liv går genom att jag gör så gott jag kan, då behövs det ingen ”förunderlig nåd” och inte att ”Han öppnar pärleporten så att jag kan komma in”. I så fall förblir jag ett barn som säger ”kan själv!


"Vi behandlar våra äldre som om vi aldrig skulle bli gamla"
- Marcus Birro i Expressen - "När man blir äldre spelar det yttre landskapet allt mindre roll. Det inre, däremot, blir viktigare.
Det finns så många världar och människor att besöka på nytt. Allt man behöver göra är att sluta ögonen så färdas du i hisnande hastighet genom det lager av tid som utgör ditt liv.
För mig är det en gåta hur ateisterna kan hävda att den geniala konstruktion som är en enda människas liv skulle ha uppstått ur ett blint kaos. Deras logik är inte logisk.
I Sverige tappar människovärdet i värde för varje år som går. Som en kran något har glömt stänga. När du blir gammal är du förbrukad. Inte bara som arbetskraft, vilket är underordnat i sammanhanget, men du är också förbrukad som människa, som tänkande individ. Plötsligt är du bara grå massa, en siffra i en kolumn, en tärande
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar