Dagens Nyheter

17 jan. 2018

Från Nyhetsflödet den 17 september

SVT-reporter och Palestina-vän bytte fot i Israelfrågan

- Världen idag -
Under många år var journalisten och författaren Bengt G Nilsson sympatiskt inställd till palestiniernas kamp för en egen stat, sida vid sida med Israel. I dag har han bytt fot, och ser bland annat hur arabvärlden utnyttjar de palestinska flyktingarna som brickor i ett politiskt spel.
Bengt G Nilsson förklarar bakgrunden till sin ändrade position i en längre text i Smedjan, tankesmedjan Timbros webbtidning.

"I 46 år har jag följt utvecklingen i Mellanöstern, under 36 av dessa år som journalist och författare. Som reporter anställd på bland annat SVT var det länge mitt jobb att rapportera om den politiska processen och den palestinska civilbefolkningens förfärliga levnadsvillkor i miserabla flyktingläger, eller i kamp med israeliska bosättare på ockuperad mark. Det var lätt att sympatisera med palestiniernas nationalistiska aspirationer, deras dröm om en egen stat", skriver han inledningsvis.

"I dag har jag tänkt om. Jag tror inte längre att det är möjligt för palestinierna att under överskådlig tid bygga en fungerande, demokratisk nationalstat. Jag anser att det i stället är Israels krav på säkra och erkända gränser som har högsta prioritet".


Läs mer HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar