Dagens Nyheter

6 juli 2017

Nyhetsflödet torsdag den 6 juli


Skolinspektionens årliga ordjakt – säkert som Amen i kyrkan
- Ruben Agnarsson i Inblick - "Lagom till skolavslutningarna brukar Skolinspektionen ge sig ut på ordjakt i skola och förskola. I en tid då könsord, svordomar och kränkningar har blivit legio i skolvärlden skulle man kanske kunna tänka sig att vanligt förekommande uttryck som h*lv*e eller h​*ra var det som upprörde den statliga myndighetens idoga inspektörer. ​Ack nej, nej, det är orden ”Jesus”, ”Amen” och ”Gud” som är föremål för myndighetens utrotningsförsök, nu senast till och med i de kristna friskolebarnens vokabulär.
   Bakgrunden var att den politiskt röda Umeå kommun gjorde en anmäld tillsyn på den kristna förskolan Krubban, som drivs av Frälsningsarmén, där de hittade sådant som de ansåg stred mot skollagen. Till sin fasa upptäckte skolbyråkraterna nämligen att eleverna sade ”Amen” efter bordsbönen och slog därför omedelbart larm till Skolinspektionen."
Läs mer HÄR.

Koranlärare lämnade allt för Jesus!
- Ibra - "Jag är uppvuxen med islam, följde islam och hade en stark tro på religionen. Men trots det hade jag en stor fråga i mitt hjärta: Hur kan jag bli frälst? Jag hade studerat islam så långt det var möjligt vid universitetet, men ändå var det många frågor som jag inte kunde finna svar på.
   Det berättar Nazimuddin, en före detta koranlärare i Bangladesh."
Läs mer HÄR.

Berit Simonsson: Kapad regnbåge
- Berit Simosson i Världen idag - "Regnbågen är Herrens säger Guds ord. Ingen annan, varken enskild eller rörelse, kan därför räkna den som "sin".
   Vem har "copyright" på regnbågen? Många gör anspråk på den. Pridefestivaler, hbtq-rörelsen, regnbågsflaggor på bussar och spårvagnar. Det är många som vill lägga beslag på regnbågen.
   Men regnbågen är Herrens säger Guds ord. Ingen annan, varken enskild eller rörelse, kan därför räkna den som "sin". "MIN regnbåge, sätter jag i skyn ..." säger Herren själv i  Mos 9:13 i berättelsen om Noa och Arken. Vi hörde detta läsas i många kyrkor på Midsommardagen."
Läs mer HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar