Dagens Nyheter

9 juni 2017

Nyhetsflödet fredag den 9 juni

Starkt stöd för skolavslutningar i kyrkan
- Världen idag - "Nästan åtta av tio svenskar vill ha kvar möjligheten till skolavslutningar i kyrkan. Det visar en ny undersökning. Boende på landsbygden är de som är störst motståndare till ett förbud. När det gäller partisympati är personer som röstar på Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna mest positiva till ett förbud."
Läs mer HÄR.
Personligt vittnesbörd är viktigt
- Dagen - "För att världen ska kunna tro att Jesus är Herre, så måste det finnas ett folk som lever som om det vore sant att han är det. Det skriver Anton Johnsson....
   Själva grunden för tron bygger inte på bevis, utan på vittnesbörd. Vittnesbördet som Johannes för vidare till sina lärjungar, som sedan för det vidare till oss – det är detta tron bygger på. Kvinnornas berättelse om den uppståndne Jesus – det är detta som är starten på en lång kedja som dras fram genom historien där varje länk förkunnar: ”Han är uppstånden!”   Och det är i slutet av denna kedja som ditt personliga vittnesbörd kommer in. Det är ett fortsatt rop om att Jesus är uppstånden, oavsett hur bristfälligt det kan verka för dig själv och andra."
Läs mer HÄR.
På norsk - ‘En tid for alt’ – og nå er det tid for noe annet

- Fra Jostein Nielsens blogg - "
Planen var å holde på i 9 uker da jeg den 1. april 2009 bestemte meg for å blogge mitt daglige ‘manna’ – som ganske enkelt betyr å dele med andre det Guds ord ga meg å tygge på. 
   Mer enn åtte år er en lang tid, og jeg har med jevne mellomrom vurdert å 'legge opp'. Men  bloggingen har gitt meg veldig mye velsignelse, og hjulpet meg til å sette egne ord på troen min.
   Underveis har det også kommet ganske mange ‘Aha!’ opplevelser som har hjulpet meg til å se klarere ting som tidligere lå i «mysterie-boksen». Samtidig har ikke innholdet i mysterieboksen blitt mindre. Jeg har tvert imot sett enda mer av frelsens og nådens mysterium. Jeg liker faktisk at jeg ikke forstår alt, og tror det er en del av nåden.
Les mer HER.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar