Dagens Nyheter

14 aug. 2016

Nyhetsflödet söndag den 14 augusti

Fångad av en normvind
-  Frida Park i Dagen - "Tolerans är inte längre tillräckligt. Istället ska nya, flytande, normer införas.
   På mitt bibliotek kan man köpa utgallrade böcker. Fem kronor för en sliten klassiker eller en ny bok som inte längre håller måttet. En av dessa hade titeln ”Jag har en son”. På baksidan läste jag: ”Det är skillnad på pojkar och flickor, det vet alla som lever nära barn.” Jag gissar att boken fått de rosa genuspedagogerna att se rött.
   Förra feministvågen fokuserade på kön som social konstruktion. Men nu ska tvåkönsnormen rivas upp i vad som lanseras som vår tids stora frigörelseprocess – normkritik. Som vanligt är det skolan som utsätts för experimentet.
   Som så ofta med trendflugor inom skolans värld verkar fortbildningskurser i normkritik för lärare vara en lukrativ bransch. Ändå går normkritik knappast ihop med kraven på allsidighet, saklighet och att skolan ska utgå från vetenskap och beprövad erfarenhet. Tvärtom."
Läs mer HÄR.

Nya krav på vigseltvång för kyrkans präster
- Världen i dag - "Förra året var ett av de mest uppmärksammade förslagen i kyrkomötet att präster i Svenska kyrkan skulle bli förpliktigade att viga samkönade par, oavsett teologisk övertygelse. Det förslaget föll då, men nu ska det upp för nytt beslut vid höstens kyrkomöte.
   Förklaringen till den här debatten ligger i ett löfte från Svenska kyrkans ledning 2009. Det var då som man öppnade upp för samkönade par att vigas i kyrkan. Men man var då också tydlig med att de som har en traditionell teologisk syn, där äktenskapet är en förening mellan en man och en kvinna, fortsatt skulle kunna verka i kyrkan. Man skulle klara av att härbärgera två olika synsätt."

Läs mer HÄR.

 Tro stavas beroende
- Olof Edsinger i Efter Kristus - Vad innebär det egentligen att tro på Gud? Det finns säkert inte bara en bra definition, men om jag måste välja har jag ändå svaret på denna fråga klart. Att tro på Gud, menar jag nämligen, är att säga ja till sitt beroende av honom.
   Orsaken till detta står att finna redan i Bibelns tredje kapitel. Där kan vi läsa om syndafallet, och om hur den Onde lyckas förleda Adam och Eva till den första synden. Och själva frestelsen som låg i att få äta av frukten med kunskap om gott och ont var att våra förfäder ville bli sina egna gudar. De ville kunna skilja mellan ont och gott, rätt och fel, utan att gå ”omvägen” via Gud. Annorlunda uttryckt: de ville slå sig fria från sitt beroende av Herren."
Läs mer HÄR.


Om bibeltro och bibelsyn
- Stefan Swärds blogg - "Min senaste ledare i Världen Idag som publicerades igår handlar om bibeltro och bibelsyn. Ett av mina favoritämnen som jag ständigt återkommer till.
Jag tror att det är en avgörande fråga som också genomsyrar inställningen till mission, evangelisation och församlingsplantering.
Jag väcker återigen frågan i ledaren om vi ska låta modernitetens världsbild styra vår tolkning och glasögon när vi läser Bibeln eller om vi ska sträva efter en mer förutsättningslös läsning ledd av Anden där Bibeln Guds ord, blir domaren över våra uppsåt och tankar mer än att vi blir domare över de bibliska texterna."
Läs mer HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar