Dagens Nyheter

13 okt. 2016

Nyhetsflödet torsdag den 13 oktober

"Det kristna korset i okristlig kampanj?"
- Kristen Opinion - "Svenska kyrkans kommunikationschef Gunnar Sjöberg har hamnat i blåsväder efter att ha kritiserat ”Mitt kors-kampanjen”, ett upprop på sociala medier om att visa sitt kristna kors som ett stöd för förföljda kristna. Föst kallade Sjöberg kampanjen för ”okristlig”, sedan nyanserade han sig och ville själv vara en del i uppropet, men han tycker fortfarande att kampanjen är problematisk ”i en tid av nationalism och islamfientlighet”. Men går det inte att vara tydlig med ett kristet ställningstagande utan att vara fientlig mot islam? Hör Gunnar Sjöberg i Människor och tro.”
   Detta var påannonseringen på Sveriges Radia inför programment "Människor och tro". Efter programmet anmälde tre präster programmet till Granskningsnämnden. Läs anmälan HÄR


Därför går jag med i "Mitt kors"
Thomas Larsson i Inblick - "När jag läser om kampanjen och Facebook gruppen ”mitt kors”, startat av prästerna Johanna Andersson, Annika Borg och Helena Edlund kan jag bara utropa i ett högt BRAVO.
   Men också sucka av sorg. Tänk att det måste till ett Facebook upprop, för att sätta fokus på det enda centrala i all form av kristen tro nämligen rätten att få tro på en Messias. Jesus Kristus död och begraven på tredje dagen uppstånden från det döda, som sitter på Guds Faderns högra sida och manar gott för oss….
   Det är högst förvånande att den rätten inte predikas i alla kyrkor. Och ännu mer förvånande är det att den så hårt kritiseras. " Läs mer HÄR.


600 i kö till kristen skola
- Världen idag - "Helt fullt och rekordlång kö! Det är läget på den populära Hannaskolan i Örebro. – Kommunen har nu bett oss att starta en ny skola, säger skolans ordförande Jan Lindéh.
Scenförändringen är total jämfört med när skolan startade 1987. Då motarbetades de kristna skolpionjärerna med all kraft av kommunen.
– Det gick så långt att jag, av kommunhus och skolpolitiker, fick veta att jag inte var önskvärd i den här kommunen överhuvudtaget, säger Jan Lindéh.
– Men i dag kommer personer i samma tjänster och ber mig att starta en skola till, berättar han.
600 barn knackar på dörren just nu. Och enligt Lindéh pågår alltså samtal med kommunen om att starta en ny enhet." Läs mer HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar