Dagens Nyheter

24 apr. 2012

Nyhetsflödet 24/4

Nyhetsflödet den tjugofjärde april
”Det är könsförtryck på fosterstadiet”
Ruben Agnarsson i Inblick - "Sverige har genom vår abortlag blivit ett centrum för flickaborter, skrev 18-åriga Sarah Havneraas för drygt en vecka sedan på debattsajten Newsmill.
Debattartikeln, som snabbt blev en av de mest lästa på hela debattsajten, bygger på det projektarbete som Sarah har gjort under sitt sista år på ekonomiprogrammet vid gymnasieskolan Thoren Business School i Uppsala.
Bakgrunden till ämnesvalet för Sarahs projektarbete var att hon reagerade över att det inte förekommer ett samtal om abortfrågan i det svenska samhället.
– Det innebär att vi i vår generation inte får veta vad en abort egentligen innebär. Flera av mina klasskompisar har gjort både en och flera aborter, utan att egentligen reflektera så mycket, och jag ville därför studera den här frågan lite närmare, säger Sarah Havneraas.
– Sedan blev det naturligt att fokusera på flickaborterna, eftersom det inte är så känt att detta pågår i Sverige. Det är viktigt att våga fundera på följder i samhället av aborterna, speciellt när det gäller de selektiva aborterna, fortsätter hon
."

Gud är inte sen men tidlös
Marcus Birro i Världen idag - "Då kunde jag inte se något försonande i katastrofen. Nu kan jag det. Gud använder oss och det är inte alltid man uppskattar det. Nu kan jag se att det jag tvingades vara med om ändå är en sorts välsignelse eftersom det för alltid förändrat mig i grunden och för att missionen nu är att skriva, tala och berätta om Gud. Mitt hjärta förändrades helt enkelt.
Gud lät mig till sist se uppgiften han hade för mig. Jag har betalat ett högt pris men detta pris är inte en femöring ens i jämförelse med det pris Gud betalat för allas våra synder. Hans son dog han också."

Kommentar över Breivik-rättegången
Stefan Swärd - "Just nu pågår Breivikrättegången i Norge. Bedömningarna tycks pendla mellan en galen enstöring och/eller en högerextrem enstörning som helt tappat besinningen.
Jag tycker att den analysen förenklar. Det är värre. Det handlar om ondska, om grym och brutal ondska. Eller för att hålla sig till kristet-teologiskt språkbruk – det handlar om synd. Synd är värre än bara ondska, att vi människor skadar varandra och behandlar varandra illa, synd handlar om att göra uppror mot Gud vår skapare.
Bibeln och mänsklighetens historia visar på syndens spridningskraft och smitta. Bibeln visar också att synden och ondskan är så brutal att den är värre än att det bara är vi själva som är onda, det handlar om onda andemakter som driver människor att göra det onda. Som kristen tror jag att Breivik inte bara drivs av synd, han drivs av djävulen, det är onda andar som inspirerar honom att åka till en ö och skjuta ihjäl 70 ungdomar. Det är mer än ondska, det är djävulsk ondska.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar