Dagens Nyheter

9 apr. 2012

Nyhetsflödet 9/4

Nyhetsflödet den nionde april
Utan uppståndelsen hänger kyrkan i luften
Brita Häll i Kyrkans Tidning - "Jag raljerar inte över de mycket verkliga svårigheter människor har att tro på detta. Att Jesus på riktigt blev levande efter döden, och att det innebär att vi andra också en gång kommer att uppstå. Men poängen är den att allt annat vi tror på, alla slutsatser vi dragit om vem Gud är står och faller med uppståndelsen.
Det är uppståndelsen som gör Jesus till något annat än en profet och förebild som torterades till döds. Undret med brödet och fiskarna kan vara en symbolisk berättelse om Jesu gudom och Guds engagemang i vår dagliga försörjning. Men uppståndelsen går inte att komma runt. Kan kyrkan inte bekänna uppståndelsen så kan vi vinka ajöss till både drop-in-dop, morgonmässor och till och med qigong i kyrkan. Allt hänger i luften då – i uttryckets sämsta bemärkelse
."

August Strindberg och korset
Stanley Sjöberg i Hemmets Vän - "August Strindberg var inte den enda människa som i livets slutskede klängde sig fast vid korsets fot och fick frid genom tron på den förlåtelse och frälsning som blev möjlig när Jesus tog vår synd och skuld och blev det ställföreträdande försoningsoffret."


Barometer inställd på storm
Marcus Birro i Världen idag - "Jag skriver detta för att tacka Gud för vad han leder mig in i. När jag stod på det där sjukhuset i Finland 2006 och vi just hade lämnat tillbaka vår varma, men döda, son till läkarna, svor jag åt Gud. Jag förbannade honom. Jag avskydde vad han hade tvingat mig in i. Ett halvår senare var vi med om samma sak, fast i Sverige. Det fanns stunder då när jag undrade hur jag skulle överleva.
Men jag gjorde det. Gud överlevde åt mig under några timmar och sedan fick jag kraft av honom att överleva. Jag skrev en bok, Svarta Vykort, om den tiden och sedan dess har jag blivit ledd in i ett arbete med att sprida Guds ord. Det är inte enkelt. Det är inte okomplicerat. Jag har inte medvetet valt detta. Jag har blivit ledd hit.
Med kvällar som igår, när så många människor, visar mig en sådan oreserverad kärlek är det omtumlande, lite oförtjänt, men väldigt starkt. Jag blir stark. Jag blir stärkt.
Jag ser sammanhangen nu. Jag ser vägen som jag gått och jag ser tydligt hur den vägen ritats om av en Gud som använder oss för sina syften.
"

(Från Nyhetsflödet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar