Dagens Nyheter

21 apr. 2012

Nyhetsflödet 21/4

Nyhetsflödet den tjugoförsta april
Betnér är den svenska ateismens nye profet
Siewert Öholm kommenterar på Newsmill - "Betnér, pastor Klein och Cherin Awad brukar och missbrukar sin egen och vår gemensamma yttrande-och religionsfrihet till en alltmer påtaglig och kämpande intolerans mot alla som inte tycker som de själva. Betnér vill att Gud inte skall finnas, vare sig i verkligheten eller i människors tro. Därför är Bibeln sagor och de som tror fundamentalister, homofober eller allmänt svagsinta. Helt enkelt den svenska ateismens nye profet. Pastor Klein hejar på och driver en högst egen teologisk agenda med ungefär samma argument om andras trostolkning inte är densamma som hennes egen."

Inte grönare gräs i Svenska kyrkan
Dagen - "Den kristna profilen har tonats ned i både frikyrka och Svenska kyrkan. Budskapet har anpassats till den rådande tidsandan, skriver Wilgot Fritzon.
Teologie doktor Sigfrid Deminger och journalisten Siewert Öholm har i Dagen deklarerat att de är missnöjda med innehåll och former i frikyrkan. Gudstjänstens egentliga innehåll har förskingrats, det har skett en förtunning av tron och dess uttryck och Öholm pekar på ytligheten med "tjosan hejsan och rockkonserter
".

Därför förblir jag i mina rötter
Björne Erixon i Dagen - "Vi kan uppmuntra varandra till att stanna kvar där vi är och hålla en öppen dörr till allt det Gud gjort i olika sammanhang, menar Björne Erixon.
Två frikyrkoprofiler har lämnat frikyrkan för Svenska kyrkan (Sigfrid Deminger och Siewert Öholm) Självklart har jag respekt för deras val. Men varför stannar jag kvar?
Jag vill vara kvar i mina rötter, som är pingst. Andra har andra rötter. Vi har olika möjligheter att påverka där vi står. Därmed olika ansvar. Jag har haft förmånen, och bördan, att vara en del av ledarskapet i olika församlingar.
Som enskilda kristna kan vi odla den goda vänskapen med andra kristna. Vi behöver kanske inte byta samfund av den anledningen
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar