Dagens Nyheter

28 apr. 2012

Nyhetsflödet 28/4

Nyhetsflödet den tjugoåttonde april
Ship to Gazas sommarkollo hjälper ingen
Lisa Abramowicz på Newsmill: "Jag missunnar inte Ship to Gazas förening en trevlig kryssning/sommarkollo för Palestinaaktivister till Östra Medelhavet, men för att verkligen gynna Gazas befolkning, kryssa till Ashdod istället. Det ligger mycket nära Gaza, men är en laglig hamn för vidarebefordran av era varor och representanter från er. Er last kommer att utan problem kunna föras in till Gazas befolkning via någon av de fem gränsövergångarna mellan Israel och Gaza. Det vill säga om inga terrorgrupper just då beskjuter övergångarna - ett icke ovanligt förekommande beteende!"

Förslag om att förbjuda all religion för barn under tolv år.
Stefan Swärd - "Margo Ingvardsson, tidigare riksdagsledamot för vänsterpartiet, företrädare för RFSU, statlig utredare, skrev ett inlägg på DN debatt häromdagen där hon vill förbjuda religion för barn upp till 12 år. Jag har skrivit ett svar som DN tyvärr inte tagit in, däremot har man gett möjlighet åt bl.a. KD-ministern Stefan Attefall att svara.
Här är den text jag skickade in till DN som jag istället publicerar här:
Man känner en isande kyla av gammelkommunistisk religionsfobi i Margo Ingvardssons artikel om att ”Övergreppen på barn i religionsfrihetens namn måste stoppas”. Ingvardsssons gamla partikamrater i Östeuropa ägnade ju mycket energi åt att förtrycka, tortera och mörda religiösa människor under hela kommunisteran. Ingvardsson vill nu förbjuda all religion för barn upp till 12 år.
"

Vem granskar RFSL?
Peter Larsson i Dagen - "Eftersom RFSL har ett stor inflytande på vilka normer och värderingar som förmedlas i svenska skolor behöver även den organisationen granskas, menar Peter Larsson, pastor.
RFSL (Riksförbundet för sexuellt likaberättigande) är en förhållandevis liten organisation som under en lång tid har utövat ett stort inflytande på vårt land. Tyvärr är det ett inflytande som på många sätt är destruktivt, och jag tror inte att alla ser det eller kanske vill se det. Jag tycker egentligen inte om att skriva kritiska artiklar. Men jag tror det vore ett misstag att låta RFSL bli undantaget från kritisk granskning.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar