Dagens Nyheter

15 maj 2016

Nyhetsflödet söndag den 15 maj

Hämnden är ljuv, heter det
- Tommy Dahlman i Inblick - "Hämnden är inte ljuv. Den är livsfarlig. Hämndens psykologi utgår från samma urkund som skadeglädje. Dessa två är jordmånen för varje lynchmobb. Jag menar inte gränsdragning. Jag syftar inte på civilkurage. Jag uppmuntrar inte likgiltighet. Jag föredrar inte cynism. Men jag tänker inte själv bli en förövare. Det gäller att bryta hämndspiralen i tid. Sker inte det slipar varje hämndfantasi oss till en alltmer identisk spegelbild av vår fiende. Vi går från att vara offer till att bli förövare.
   I år är det 22 år sedan apartheidregimen i Sydafrika föll. En av dem som bidrog till dess upplösning var ärkebiskopen Desmund Tutu. Han skriver i boken ”Förlåtelse”: ”Utan förlåtelse är vi fjättrade till den människa som har skadat oss. När vi förlåter återtar vi kontrollen över vårt eget öde och våra egna känslor. Vi befriar oss själva”

Nu får prästen önska Guds välsignelse
- Världen idag - "Konfessionella inslag får förekomma vid skolavslutningar. Det klubbade riksdagen igenom i torsdags.
   Ett lika säkert vårtecken som vitsippan i backen har under flera år varit debatten om skolavslutningar i kyrkan. Får en icke-konfessionell skola fira avslutning i en kyrka? Och får prästen önska eleverna Guds välsignelse?
   Efter många turer har dessa frågor nu fått ett svar: ja."

Spåren av IS sprider skräck bland kristna
- Thomas Österberg i Dagen - "NINEVESLÄTTEN, IRAK. Jesus ligger sönderslagen i kyrkan. Mitt i den övergivna spökstaden på Nineve­slätten i Irak.De flyende kristna finns bara några mil bort. Men de vågar – eller kan – inte återvända hem.EU-parlamentarikern Lars Adaktusson åkte till i de bibliska områdena, där terrorgruppen Islamiska staten fortfarande sprider skräck hos den kristna minoriteten. Han kämpar för att omvärlden ska erkänna­ IS pågående folkmord."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar