Dagens Nyheter

24 maj 2016

Nyhetsflödet tisdag den 24 maj

Göran Greider: Jesusberättelsen är det centrala för mig
 Malin Aronsson i Dagen - "Han är poet, chefredaktör, och en av landets flitigaste socialdemokratiska debattörer. Möt fenomenet Göran Greider i ett samtal om Jesus, Bibeln, och trädgårdsarbete som andlig övning.Just i detta vardagsrum fick Göran Greider för cirka femton år se en märkvärdig syn, som han senare skulle komma att berätta om i åtskilliga olika sammanhang.
– Det var en märklig upplevelse. Jag kände en närvaro av en Jesusgestalt. Jag kunde se honom framför mig och jag upplevde en stark värme i bröstet.
– Jag kände direkt igen honom, det var väldigt tydligt. Men också överraskande eftersom jag själv inte är uppvuxen i någon kristen miljö överhuvudtaget.
   Jesusuppenbarelsen i vardagsrummet ägde rum under en tuff period, både i världen efter terrorattacken mot World trade­ center-tornen och i Görans eget liv.
   Själv kategoriserar han upplevelsen­ som ”en händelse i psyket”. Men det är tydligt att upplevelsen påverkat honom.
– Det fick en bra effekt, jag har börjat läsa mycket mer religiösa skrifter. Och jag har även läst en hel del teologi och religionshistoria­."

Mindfulness blev ett krav i arbetet på kliniken
- Världen idag - "Kuratorn Eva Dynesius vägrade att föreslå mindfulness för patienter och hotades då med uppsägning. "Jag kunde omöjligt föreslå något som jag vet kommer från buddismen", säger hon.
Eva Dynesius var skeptisk till att använda mindfulness. Dels av yrkesetiska skäl, dels för att hon är en personlig kristen. Vid ett tillfälle framförde hon därför sin oro för klinikens satsning.
– Men Graciella Rovner vägrade att diskutera detta. Inför övrig personal påtalade hon i stället att jag var "rigid i mitt tänkande", hävdar Eva Dynesius.
Vid ett senare tillfälle ska Rovner, enligt Dynesius, även ha sagt: "Likt några mycket religiösa grupper i USA, är det på samma sätt med Eva. Hon kan inte gå från Jesus till ACT".
– Det var både osmakligt och kränkande, säger Eva Dynesius om händelsen."


Varför just kristen? del 2
- Bength Gustafson i Inblick - "I skrivande stund har över 430 delningar skett av min förra bloggtext: Varför just kristen? del 1. Det visar på ett stort intresse av denna frågeställning och att den är aktuell, vilket är mycket glädjande. Sedan att det jag skriver även väcker frågor, motstånd och aggressioner på sociala medier och i sekulära sammanhang, det hör till bilden, och är både utmanande och uppmuntrande och visar att Gud i allra högsta grad är aktuell idag, i vårt sekulariserade Sverige.
   Här redovisar jag nu mitt andra skäl till varför jag är just kristen, och det handlar om den Gudsmedvetna människan.
   Människans andliga DNA. På samma sätt som vi människor har ett personligt DNA,(1) som talar om för oss vem du och jag är, så har vi ett andligt DNA, som också talar om för oss vem du och jag är. Jag för min del har erkänt mitt andliga DNA, att jag som människa är Gudsmedveten och bär på en Gudslängtan. Ateism och sekulärhumanism och andra Gudlösa ismer har inga trovärdiga skäl till varför jag skulle förneka eller försöka förklara bort detta. DÄRFÖR är jag en kristen idag...."


Åpent brev til biskop Halvor Nordhaug
- Per Kørner i Norge idag - "Kjære Nordhaug. Under kirkemøtet i Trondheim i april stemte du for innføring av liturgi for inngåelse av "ekteskap" mellom likekjønnede. Skriftens alvorlige tale om homoseksuelle synder kjenner du.
   I forkant av kirkemøtet begrunnet du ditt standpunkt med at kirken hadde debattert denne saken lenge nok. Nå var det på tide å få lagt den bak seg og komme videre. Det måtte bli ro omkring saken ute blant folket og i kirken. Derfor stemte du som du gjorde.
   Jeg kan ikke annet enn tenke på rettsaken mot Herren Jesus . Den romerske landshøvdingen Pontius Pilatus foretok et grundig forhør av mannen fra Nasaret. Han kom til følgende konklusjon: Jeg finner ingen skyld hos denne mann. Dere har ført fram for meg denne som en folkeforfører. Og se, nå har jeg forhørt ham i deres nærvær. Men jeg har ikke funnet denne mann skyldig i noe av det dere anklager ham for. Han har ikke gjort noe som fortjener døden.
   Pilatus ville gjerne gi Jesus fri. Han fant ingen dødsskyld hos ham. Men de trengte på med høye rop og krevde at han skulle korsfestes. Og deres skrik fikk overtaket. Pilatus felte da den dom at det skulle skje som de krevde. Han var klar over hva han burde ha gjort, men gjorde det motsatte. Han dømte Jesus til døden og lot ham korsfeste. For å skape ro blant det politisk-religiøse lederskapet og folket i Jerusalem gjorde han det."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar