Dagens Nyheter

30 juni 2012

Nyhetsflödet lördag 30/6

Vi demokrater måste mobilisera mot islamismen
- Nalin Pekgul på Newsmill - "Efter den 11 september började en del muslimer reagera mot fundamentalisternas inflytande och försökte varna både journalister, politiker och myndigheter men ingen lyssnade på dem för att de var rädda att stämplas som islamofober. Denna rädsla utnyttjades av de extrema krafterna och de började förtrycka andra muslimer som inte ville leva enligt deras stränga tolkning av islam. Det är hög tid att mobilisera mot islamismen, skriver Nalin Pekgul, ordförande för socialdemokratiska kvinnoförbundet."

Finns det en nidbild av att det inte går att förena tro och religion med vetenskap?
- My Newsdesk - "Det menar Lunds universitets rektor Per Eriksson i nya boken På tal om tro av Ann Thörnblad. Frågan är om författaren och DN-skribenten Lena Andersson tycker detsamma. Svaret får vi kanske onsdag 4 juli när de två, plus bl.a. statsrådet Stefan Attefall möts i ett seminarium under rubriken Får man tro på Gud i Sverige 10.00 i Krukmakarens Hus i Visby."

You, Me, Us, God: Partnership and the Cape Town Commitment
- The Lausanne Movement - "This month's focus from The Cape Town Commitment is Partnership. 'A divided Church has no message for a divided world.  Our failure to live in reconciled unity is a major obstacle to authenticity and effectiveness in mission.' "

Autoritet
- Fra Jostein Nielsens blogg - "På en tur med Bergen I hornorkester til USA for 18 år siden, besøkte vi et korps hvor en eldre korpsleder kommenterte: ”Jeg har lagt merke til at musikantene adresserer deg uten tittel og bruker fornavnet ditt – hvordan klarer du å opprettholde autoriteten?”
Jeg ble skremt av spørsmålet, men svarte: ”De respekterer meg for den jeg er, ikke for hva jeg er!” Om det stemte, får du spørre bergenserne om, men jeg tror fortsatt at autoritet ligger i den jeg er – og da tenker jeg ikke på hvem jeg er i meg selv, men hvor jeg er integrert.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar