Dagens Nyheter

25 juni 2012

Nyhetsflödet måndag 25/6

Sommar i P1 har valt ytlighet framför religion
- Siewert Öholm skriver på Newsmill - "Årets sommarpratare är tämligen förutsägbart utvalda. Varför är beröringsskräcken till religion så mycket större än till ytlighet? Till och med samfundsledaren i Humanisterna, Christer Sturmark, skulle vara en intressant pratare....
...Var finns folk som står på andra kulturbarrikader än Operan eller revyscener?  Religionen får allt större betydelse i hela det globala kulturmönstret. Det vet alla som läser mer än nöjessidorna."

Det underbara i att förlora mot Gud
- Marcus Birro i Världen idag - "Jag slogs under massor av år mot Gud.
Eller mot mig själv som sedd på av Gud snarare…
Jag har haft tron med mig under hela mitt liv men det är först nu som jag inser hur allt hänger ihop. Mitt liv och skrivande är en sorts tjänstgöring. Alltid har jag sett på mitt skrivande som ett kall och alltid har många människor beklagat denna högstämda inställning.
Det är först de här senare åren som jag inser att jag har en arbetsgivare, en som lagt detta kall ner i mig. Jag står till tjänst helt enkelt. Gud använder mig och det gör mig sannerligen inte till en särskilt märkvärdig människa. Men jag är väldigt nöjd över att kunna vara ett verktyg i denna världen. Vi är alla verktyg, vi har alla våra uppgifter. Min är skrivandet
."

'Hjelp, jeg holder vel ikke på å bli kristen?'
- Vårt Land - "Da ateist og psykiater Tove Dahl skjønte at hun var i ferd med å begynne å tro på Gud, tenkte hun: «Æsj! Skal jeg høre med til den gjengen der?»
Hun var en overbevist ateist. Kristne var smånevrotiske folk som trengte en sutteklut å klamre seg til. Det var ikke mer mellom himmel og jord enn det som kunne måles, veies og forklares vitenskapelig. Tove Dahl var jo psykiater, hun var utmeldt av statskirken og trodde ikke på noe overnaturlig.
Så skjedde det noe hun ikke kan forklare verken logisk eller psykologisk.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar