Dagens Nyheter

24 juni 2012

Nyhetsflödet söndag 24/6

Väckelsearvet måste förnyas! - Stanley Sjöberg i Hemmets Vän - "Bibeln skildrar flera mäktiga perioder av väckelse och andlig upprättelse. Då handlade det alltid om att Israels folk förnyade det som hade hänt förr. Man påminde sig om vad Gud hade gjort förr och bad att det skulle ske igen. ”Herre, låt ditt verk få liv igen i våra dagar”, bad Habackuk. Därför firades påskhögtiden, pingsten och senare också Purimhögtiden. Vid flera tillfällen var det Guds princip att upprepa det han gjorde förr, när han lät något underbart ske igen.
Jag har tidigare nämnt om den väckelse som vi upplevde i de nordiska länderna i början av 1950-talet. Det var Gud som tog ut evangelisten Algot Niklasson som då framträdde som en ovanlig profetgestalt. Lewi Pethrus jämförde honom i ett skede med Jesaja i den bibliska historien. Det var överfyllda kyrkor, med starka andliga upplevelser i samband med bön och en förkunnelse som drabbade människorna likt ett tveeggat svärd. Tusentals omvände sig, många blev döpta i den helige Ande och började fungera med andliga nådegåvor. Bibelskolan hösten 1951 i Filadelfiakyrkan i Stockholm, samlade över ettusen elever.
"


Himlen finns på riktigt!
- Laila Bagge Wahlgrens blogg - "Igår fick jag en bok på posten av en vänlig själ där ute, tack! Boken heter Himlen finns på riktigt, det handlar om en pojke som är fyra år som berättar om en händelse när han lämnar sin kropp under en allvarlig operation, där han beskriver vad som händer i operationsalen samt vad hans föräldrar gör i ett annat rum, och hur han besökt himlen under den tiden, och berättar massor med saker som en fyra åring absolut inte har koll på! Jag kan säga att jag nästan är klar med boken, jag har sträckläst den sen igår och kan bara inte lägga den ifrån mig. Jag rekommenderar verkligen denna fantastiska bok."

Kung Alkohol. En humörsjuk härskare!
- Tommy Dahlman i Världen idag - "Kung Alkohol. En humörsjuk härskare! Det är dagen efter för många idag. Välkomna upp gott folk!  Själv känner jag mig hyfsat fräsch denna midsommardag. Jag vill verkligen inte vara någon pekfingermoralist eller glädjedödare.  Men vi behöver alla reflektera inför detta sensibla ämne. Doreen Månsson berättade för mig att i Stockholms ”inre liv” är det mer provocerande att säga att man är nykterist/absolutist än att man är en kristen. Det bara bekräftar att det är något med detta stoff som väcker andarna i svensken.
Vem har makten i ditt liv? Få vill säga det högt, men många vet att alkohol har makten i deras liv. De har gett kung Alkohol makt därför att det upplevde alkoholen som något gott. När du var deprimerad blev du lite lättare till sinnet.  När du var ensam och självömkan kom smygande gjorde alkoholen det lite ljusare och drägligare.  När livet blev en börda gav alkoholen dig en kärleksfull frigjordhet.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar