Dagens Nyheter

7 juni 2012

Nyhetsflödet torsdag 7/6

Vi kristna måste ta stenen ur munnen!
- Marcus Birro i Världen idag - "Svensk kristenhet sover med en sten i sin mun. Svensk kristenhet har slagit ner sin blick. Men det sjuder i svensk kristenhet. Det glöder under askan. Någonting håller på att hända.
Jag är väldigt ny i kristenheten. Mina resor har inte varit många men jag tackar Gud för dem. Jag anar kraften i församlingarna. Jag anar längtan efter en tydlig Gud i hjärtat hos alla de jag möter.
Låt oss vara väldigt tydliga med en sak. De flesta människorna bor inte på Södermalm i Stockholm. Att jag bor där är bara en händelse. De flesta människor bor i Trollhättan, Tibro, Älvängen, Falun, Uddevalla och Gävle.
Om det som sker under ytan i det här landet, berättas det väldigt lite om i svensk media. Vår längtan efter Gud, vår omsorg om barnen, de utsatta, de fattiga, de utan röst, förträngs, förskjuts, tar ingen plats.
"

Lunch med Fader Zakaria och Marcus Birro
- Marie Willermarks blogg - "Fredagens föredrag började med att han (Fader Zakaria) delade sitt vittnesbörd. Uppväxt i en kristen familj blev han som ung ganska radikal i att söka sanningen i sina rötter. Genom Guds tilltal i Bibeln blev han klar över att frälsningen var en erfarenhet av tro på Jesus och inte genom gärningar. Efter det fick han en längtan att bli fylld av den Helige Ande. Han bad intensivt och då, underströk Fader Zakaria, satte Gud sitt finger på min självcentrering med att fråga: ”Varför vill du bli fylld med den Helige Ande? - För att tjäna dig, sa jag…eller för att du vill bli en berömd predikant? Sa Gud.” Gud besvarade bönen när han ödmjukade sig i sanningen."

Ateistisk frontfigur: Derfor skal vores børn læse i Bibelen
- Kristeligt Dagblad - "En af verdens mest profilerede ateister, den britiske biologiprofessor Richard Dawkins, støtter det britiske undervisningsministeriums projekt med at uddele gratis bibler til alle Storbritanniens statsejede skoler."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar