Dagens Nyheter

18 juni 2012

Nyhetsflödet måndag 18/6

Frikyrkan som sa nej! till Ulf Ekman men ja! till Tommy Körberg
 - Tommy Dahlman i Världen idag - "Jag har samarbetat med många: Tommy Körberg, Björn Ranelid, Bert Karlsson, Jessica Andersson, Laila Westersund, Alf Robertsson, Christer Sturmark för att nämna några. Jag har säkert blivit ifrågasatt för detta. Men jag har vetat mitt syfte. Att samarbeta med kändisar bara för sakens egen skull finner ingen mening. Men om vet vi vårt syfte, vår identitet och vår riktning kan vi samarbeta med alla människor i kulturfrågor, ledarskapsfrågor, ungdomsfrågor etcetera. Detta är mer än vackra fraser från min sida, det är en teologisk utgångspunkt jag äger. Problemet uppstår när jag får ett nej av en kyrka att samarbeta med Ulf Ekman samtidigt som de säger ja att släppa in mig med Tommy Körberg. Då infinner sig den totala intoleransen och fördomsfullheten för mig. ”Ja, men Ulf Ekman är ju som bekant en kristen människa som besöker kyrkor världen över och Tommy Körberg äger ju ingen som helst kristen bekännelse. Kan ni förklara för mig logiken i er ståndpunkt?”  Det kunde de inte!
Jag rör mig ofta i den sekulära världen. Och den skulle inte begripa sig på oss om de fick veta. Nu är den krassa verkligheten den att det mesta som händer i våra trånga kyrkliga bås är så isolerat, begränsat och intetsägande att ingen människa i den sekulära världen ser och eller hör oss. Och den vet därför inte om hur små människor det tyvärr kan finns i kyrkan. I det här fallet är jag tacksam för det
."

Debatt i P1 Människor och tro mellan Sturmark och Skånberg om skolavslutningar i kyrkan
- Claphaminstitutet - "I P1 Människor och tro debatterade Tuve Skånberg, Claphaminstitutets direktor, med Christer Sturmark, Humanisterna, om skolavslutningar skulle få vara i kyrkor, och om prästen skulle få medverka. Skolverket vill censurera prästernas manus och Christer Sturmark gick så långt som att prästerna inte ens ska få tjänstgöra i sin egen kyrka."

Ett utkast till en radikal evangelikal miljöteologi
- Stefan Swärds blogg - "För en evangelikal kristen är Bibeln riktmärket för lära och liv. Bibeln innehåller dock en enorm rikedom av sanningar och perspektiv, och som Bibelläsare kan vi lätt hamna i för begränsade perspektiv.
När det gäller en kristen skapelsesyn och en därmed sammanhängande kristen syn på miljöfrågor, miljöengagemang och naturvård – tycker jag ofta att evangelikala kristna och även pingstvänner-karismatiska kristna – har hamnat i för begränsade teologiska perspektiv. Det verkar som att ett gnostiskt perspektiv har tagit över, det materiella är ont eller ointressant. En Gudsrikessyn handlar om en helhetssyn, Gud bryr sig om våra liv, våra kroppar men också allt det skapade
."

Homovielser og kirkens frihet
- Norske Dagen - "Homorettigheter eller religionsfrihet? Dét er spørsmålet i Danmark, Storbritannia og flere andre europeiske land. Samtidig øker presset om å tillate norske homofile å bli viet i kirken.
Hvor problematisk kjønnsnøytral vielse er, kommer tydelig frem i debatten om det danske ritualet. Én ting er at ordet «ekteskap» ikke er med. Mange vil si at dette er positivt, fordi det ikke er snakk om et ekteskap fra en klassisk kristen forståelse.
"

Pastors Urged to Sign Newly Released Code of Ethics
- The Christian Post - "The National Association of Evangelicals has developed and released a "Code of Ethics for Pastors" document and is asking church leaders across denominational lines to sign and uphold its outlined principles in their lives as ministers."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar