Dagens Nyheter

19 juli 2016

Nyhetsflödet onsdag den 20 juli

Gudslängtan födde en ny ton i Bengt Johanssons sånger
Eva Ruderstam i Inblick - "Mitt i livet drabbades Bengt Johansson av en djup Gudslängtan, som kom att påverka honom både som person och som musiker. – Det blev en omvändelse från att tro på tron till ett liv av tro. Från halvhjärtat till helhjärtat....
... – Men så hände något i mitt liv. Det är svårt att förklara, men jag drabbades av en djupare Gudslängtan. Jag tror det var Gud som drog i mig. Jag kände av alla mina tillkortakommanden och brister. Det var slitsamt med allt resande som höll mig borta från familjen och det var svårt att få ihop alla högt ställda förväntningar med lärarjobb, spelande och familj.
   Bengt drabbades av ångest, men samtidigt av en nöd i sitt hjärta, som fick honom att kasta sig på Gud på ett annat sätt än tidigare.
– Jag insåg att tryggheten i mitt liv inte kunde hjälpa mig. Människor kunde inte hjälpa mig. Så jag ropade till Gud.
   Till en början ifrågasatte han hur Gud kunde göra så här mot honom, men så småningom insåg han att det var av kärlek han gjorde det. Gud ville komma nära honom."
Läs mer HÄR.

Ju fler terrorattacker, desto svårare blir det för människor att hantera det islamistiska mördandet.
- Bitte Assarmo i Världen idag - "Och plötsligt kommer nyheterna från Nice. En lastbilschaufför har kört in på strandpromenaden och mördat minst 80 personer, varav många barn. Det är på samma gång ofattbart och förutsägbart. Ofattbart därför att det är så omöjligt att föreställa sig hur den människa tänker, som begår en sådan handling. Förutsägbart därför att den islamistiska terrorn har nått skyhöga nivåer de senaste åren. Det har gått så långt att man knappt höjer på ögonbrynen längre.
   Samtidigt smyger sig skuldkänslorna på. Vad har vi i Sverige – eller rättare sagt våra politiker – för ansvar? Det är ingen hemlighet att Sverige i dag hyser hundratals jihadister. Hur länge kommer det att dröja innan övriga Europa börjar fundera över deras möjligheter att utifrån sin fristad i höga nord delta i terrorverksamhet i andra europeiska länder? Hur länge kan vi se våra europeiska bröder och systrar i ögonen och hävda att vi finns där för dem? Det är skrämmande att det i Sverige lever så många människor som drivs av hat mot allt som vårt land står för; demokrati, religionsfrihet, jämställdhet."
Läs mer HÄR.

Självmordsbombning avvärjd i Jerusalem
- Pal Widén i Nyheter från Israel - "En palestinsk terrorist med tre rörbomber i sin väska greps strax efter klockan 9:30 på morgonen igår söndag vid en spårvagnshållplats i centrala Jerusalem. En säkerhetsvakt som befann sig vid samma hållplats fattade misstankar när han såg mannen och bad honom därför öppna sin väska. När mannen vägrade trycktes han upp mot en vägg och blev fråntagen sin väska med våld, varpå de tre bomberna upptäcktes. Flera knivar ska också ha hittats i väskan.
   Terroristen beskrivs som en man i 20-årsåldern från den palestinska byn Beit Ula på Västbanken.
   Under en knapp timme lamslogs trafiken i centrala Jerusalem medan terroristen greps och polisens bombenhet oskadligggjorde bomberna. När jag själv gick förbi platsen klockan 11 hade dock allting återgått till det normala: bussar och spårvagnar gick som vanligt och det var fullt med folk längs med Jaffagatan. Det var som att ingenting hade hänt.
   Om terroristen inte hade upptäckts i tid och istället hade lyckats detonera sina bomber i en fullpackad spårvagn skulle händelsen förmodligen ha blivit förstanyhet i stora delar av världen. Nu blev den istället knappt förstanyhet ens i Israel."
Läs mer HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar