Dagens Nyheter

8 maj 2012

Nyhetsflödet 8/5

Dags att komma ut som kristna
- Stefan Swärd i Världen idag - "Jag tycker att det är intressant med fotboll. Det märks att jag inte är ensam om detta i Världen idags ledarredaktion. Jag gillar att titta på bland annat italiensk fotboll. För några veckor sedan tittade jag på när italiensk fotboll diskuterades i TV4-studion. Marcus Birro var med. Man diskuterade det som hände i England för en tid sedan då en spelare fick en hjärtinfarkt mitt under en match. Birro började helt plötsligt mitt i sportsändningen att prata om betydelsen av bön till Gud, och hur många som hade bett till Gud för den drabbade fotbollsspelaren. Birro pratade om bön och om Gud, mitt i en sportsändning.
Jag blev chockad. Vad är det som händer? Medkommentatorerna blev tagna på sängen och visste inte hur man skulle hantera Birros utspel.
Vi är indoktrinerade i Sverige att kyrkan, Gud, Jesustro – det är okej om det hör till en privat sfär och slutna kyrkorum. Något man inte skyltar med och det ska strikt höra till någon avskild andlig sektor, långt bort från samhället, politiken, media och samhällsdebatten. Men Birro bröt fullständigt mot denna regel och började prata om bönens betydelse mitt i en sportsändning."


Kyrkan i dag är inte Idol 
-Maria Küchen i Kyrkans Tidning - "Om kyrkan och dess representanter börjar ta omvägar kring kärnbudskapet som en anpassning till vad som kan tänkas vara mediestrategiskt riktigt, då blir det kyrkans säkra död. Om kärnbudskapet ohjälpligen skrämmer bort folk måste gudsfolket se detta faktum i ögonen och fortsätta gestalta kärnbudskapet oavsett."

Historisk myt att vetenskap och kristen tro stått i konflikt
-Mats Selander på Newsmill - "Vetenskapshistoriker har visat att historien präglats av harmoni mellan vetenskap och kristen tro. Frågan är om modern vetenskap alls vuxit fram om det inte vore för kristen tro?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar