Dagens Nyheter

16 maj 2012

Nyhetsflödet onsdag 16/5

Är ledningsgruppen för Jesusmanifestationen kristna?
- Stefan Svärd skriver på sin blogg - "Det är som vanligt en del debattörer som uttrycker sig tvärsäkert om vad Jesus tycker om Jesusmanifestationen.
Pingstvännen Andreas Jonsson hävdar i Aftonbladet att den Jesus han känner hade inte fattat de beslut om bokborden som ledningsgruppen har gjort. Han undrar vilken Jesus som ledningsgruppen för Jesusmanifestationen tror på. Och vilken Bibel vi läser.
Eftersom jag sitter med i ledningsgruppen för Jesusmanifestationen är frågan riktad till mig.
Att en pingstvän frågar mig vilken Jesus jag tro på och vilken Bibeln jag läser, får mig verkligen att höja alla ögonbryn jag har.
"

Frälsningsarmén lär ut kampsport - till barn
- Kvällsposten - "Glöm gatusoldaten med gitarr och insamlingsbössa.
Här lär Frälsningsarmén ut kampsport - till barn.
- Tackla ner honom, säger kårledaren Patrik Olterman till Julius, 7, som fäller Nickolai, 8
"

Hvordan kan man vie homoseksuelle uden at bryde sit præsteløfte?
- Kristeligt Dagblad - "Ligesom lægerne har et forpligtende lægeløfte, har vi præster underskrevet et løfte for at sikre, at vi ikke leder os selv og vore menigheder på afveje i vores forkyndelse af evangeliet, skriver sognepræst Frederik Berggren Smidt
Er homoseksuelle vielser et brud på præsteløftet? Jeg skriver mit spørgsmål i et åbent læserbrev, da jeg mener, det er i offentlig interesse at få belyst, hvorvidt de præster i folkekirken, der har besluttet sig for i fremtiden at medvirke ved vielser af homoseksuelle, bryder deres præsteløfte.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar