Dagens Nyheter

24 maj 2012

Nyhetsflödet torsdag 24/5

En aldrig utsedd partiledares manifest
Marcus Birro i Världen idag - "Om jag då fått chansen att kandidera som partiledare för KD på riktigt, vad hade jag velat förändra? Vad hade jag velat göra? Vad hade jag kunnat bidra med?
Jag tror verkligen fortfarande att politiken behöver mer av kött och blod, mer öppna hjärtan, fler tårar, fler människor som vågar prata om annat än pengar, skatter och arbetslinjer.
Jag tror människor har andra värden än rent ekonomiska. Jag tror människor gärna ser företrädare som vågar tala om andra värden än pengar. Jag är övertygad om att människor behöver politiker som vågar lyfta andliga värden, vågar tala om familj, Gud, hjärtlig och icke-dömande moral, kärlek, solidaritet, människovärde och tolerans
."

Skola anmäld för yoga-undervisning
Dagens Nyheter - "Skolan ska vara fri från religiösa inslag kräver skollagen. Lagen har lett till att skolinspektionen kritiserat skolavslutningar, men inte när man praktiserar yoga i skolan”, skriver anmälaren.
Bland annat vänder sig anmälaren mot att eleverna använder ljudet ”aum” under övningarnarna.
”Stavelsen Aum är den heligaste av alla stavelser inom hinduismen och även inom buddismen. Det representerar ”treenigheten” av gud, Brahma, Vishnu och Shiva. Det är alltså inte bara en teknik man introducerar utan även en kontakt med hinduiska gudar. Att som skolledning och lärare på Östermalmsskolan i Stockholm hävda att yoga inte är en religion vittnar om stor okunnighet
.”

Krisen är en identitetsfråga
Claes-Göran Bergstrand i Dagen - "På 1970- och 1980-talen var lärjungaliv något som många längtade efter. Då startades bibel- och lärjungaskolor över landet. Själv var jag engagerad i flera av dem. Men generellt blev inte undervisningen integrerad eller uppföljd i det vardagliga församlingslivet.
Vår identitet, att vara efterföljare och lärjungar till Jesus, har bleknat alltmer. När presenterade du dig som en Jesus lärjunge senast, eller hörde någon av dina trossyskon göra det? Oftare använder vi nog det allmänna epitetet troende, underförstått kristen. För det är så vi tänker och lever - lite svenskt lagom och neutralt
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar