Dagens Nyheter

27 juli 2012

Nyhetsflödet fredag 27/7

Birros krönika om Europakonferensen väcker reaktioner - Världen idag - "Krönikören Marcus Birro skriver i onsdagens Expressen om en "ofärställd glädje" som han såg under sitt dagslånga besök på Livets ords Europakonferens. Krönikan har fått både positiva och negativa reaktioner.
– Jag är förundrad att allt detta fortfarande är så extremt känsligt. Jag skrev ju bara om det jag själv såg med egna ögon. Jag blir lätt nedstämd av en del våldsamt hat jag får utstå. Men jag får också en hel del beröm och uppmuntran. Jag tänker fortsätta skriva om sådant som kostar mig anseende
"


"Gudsrelationen bygger man i vardagens lunk"
- Dagen från Europakonferensen - "David var inte rädd för Goljat. Och kristna behöver inte heller känna fruktan för något de möter i livet. Berit Simonsson ville under konferensen hjälpa människor till ett större mod."

"Det finns ingen annan Gud än Bibelns Gud"
- Världen idag, Marcus Birro besöker VID:s monter på Europakonferensen - "– Hur har din resa mot Gud under åren som ligger bakåt sett ut? Undrade Lukas Berggren.
– Det är en resa som ständigt pågår, känns det som, sa Marcus som berättade om att han har varit troende hela sitt liv, men lyckats hålla sig på lite olika avstånd från Gud under olika tider.
– När jag var 14 år fick jag en Gideonitbibel i skolan. Den höll jag varmt i hjärtat och på sidan där man kan skriva när man tagit emot Jesus skrev jag  att det hade jag gjort på julafton 1986.
– Sen har jag tillbringat några år att försöka göra mig av med Gud, med de som älskade mig. Jag söp och försökte få bort honom från mig, men lyckades inte.
Sen blev jag nykter och kom närmare igen och har kunnat se hur Gud funnits med även genom katastroferna.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar