Dagens Nyheter

19 juli 2012

Nyhetsflödet torsdag 19/7

Kristen syn på vetenskap, teologi och universitet
- Stefan Swärd skriver på sin blogg - "Men för att lära oss att be, att predika, att tro, att räkna med det övernaturliga, att föra människor till tro på Kristus, att förstå kristna tron på djupet – då måste våra kunskapskällor bara vara Anden, Bibeln, kristna vittnesbörden och erfarenheten, våra kristna lärare och apostlar, och framförallt de troendes gemenskap."

Vägrar kapitalismen ensamrätt till tillväxt
- Biskop Antje Jackelén skriver i Sydsvenskan - "Om någon påstår att religionsmotstånd vilar på förnuft och vetenskap, medan religiös tro handlar om ogrundade fantasier, är det inte intellektuellt hederligt eftersom man då blundar för den betydelse som den judiska och den kristna traditionen har haft för framväxten av det västerländska vetenskapliga tänkandet." 

 Buddism och behagligt liv lockar allt fler
-
Sändaren - "Unga svenskar är mer positivt inställda till buddism än till kristendom, konstaterar SOM-institutet i sin senaste rapport. Men trots dalande popularitet har kristendomen fortfarande en stark ställning i Sverige."


Theology of Glory vs. Theology of the Cross
- The Christian Post - "It is not exactly breaking news to say that our culture has an aversion to suffering, regardless of how inescapable it may be. This is because we-you and me-have an aversion to suffering. Who wants to suffer? But the conscious avoidance of pain is one thing; the complete intolerance, or outright denial of it, is another."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar