Dagens Nyheter

30 juli 2012

Nyhetsflödet måndag 30/7

"När blev alkohol okej i kyrkan?"
- Världen idag - "Den andliga hungern är stor bland svensken och i tider av väckelse sjunker alkoholkonsumtionen. Det menade evangelisten Carl-Gustaf Severin när han på onsdagen besökte Världen idags monter på Europakonferensen.
I början av samtalet frågade Lukas Berggren om Carl-Gustaf Severin tror att svensken har en längtan efter Gud.
– Absolut, jag tror att det är en myt att svensken inte längtar efter Gud. Mer än vi tror ber folk böner i hemmet. Folk säger att de inte går i kyrkan, men ber under täcket, sa Severin.
Han menade även att detta kommer utgöra grund för en framtida folkväckelse
."

Trevlighet eller helighet i den kristna församlingen
Stanley Sjöberg i Webbkyrkan - "Synden kan aldrig accepteras, men däremot förlåtas. Syndaren kan förklaras rättfärdiggjord även i svaghet och en motsägelsefull livskamp. Samtidigt blottlägger vår kultur behovet av en förnyad kristendom med starkare manifestationer av den helige Andes förvandlande kraft.
Det har blivit allt för trevligt i motsats till förväntad helighet i den kristna församlingen. Kärleksbegreppet överbetonas på bekostnad av den lika starka vrede som finns hos Gud när människor revolterar mot budordens bokstavliga innebörd
."

Mitt liv är ett mirakel
- Marcus Birro i Världen idag - "När jag ser tillbaka på mitt liv de senaste åren är det inte svårt att inse att jag inte kunnat åstadkomma det som hänt själv. 2005 hade jag skulder hos Kronofogden på över 130.000 kronor. Jag vägde 90 kilo, hade gikt och levde på bidrag. Jag drack varje dag, trots att Gud redan öppnat en dörr när han visade mig vägen till Jonna och vår gemensamma lägenhet i Norrköping. Jag hade kvar en hemsk liten etta i Göteborg som jag reste till ibland. Där satt jag i en begagnad soffa och drack och grät. Jag hade svullen lever, dåliga blod och levervärden, var alltid pank. Ingen tidning publicerade mina texter och böckerna jag skrev var det knappt någon som köpte."
Blair nekter for bønn med Bush
- Vårt Land - "Men forteller å ha presset to medarbeidere til å knele i bønn med Frelsesarmeen.
To soldater i Frelsesarmeen kom på besøk på kontoret til Blair. Til slutt i møtet sa den ene «da kneler vi alle i bønn». Blair hadde to andre medarbeidere på kontoret som fikk et forferdet uttrykk over ansiktet. Men Blair ga streng beskjed om å gå ned på kne
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar