Dagens Nyheter

29 juli 2012

Nyhetsflödet söndag 29/7

I stormens öga
- Marcus Birro i Världen idag - "Det har varit ett omtumlande dygn. I går publicerade Expressen en krönika jag skrev som handlade om svenskars komplicerade förhållande till alkohol. Jag berättade också om mina intryck av Europakonferensen som pågår i Uppsala. Det blir löpsedlar och stora rubriker och på de sociala medierna ska jag jagas ner för den virtuella bybacken med hugg och slag. Det finns ingenting som provocerar så som att nämna Livets Ord. Jag gjorde det en gång i krönikan och ni vill inte veta vad folk tar sig rätten att kalla mig. Men jag står för det jag skrev, så klart. Jag skrev om mina mycket positiva upplevelser och om den värme, glädje och gemenskap jag möttes av.
Jag var helt oförberedd på att allt detta fortfarande är så oerhört känsligt.
"

Bostons borgmästare: Inför näringsförbud för kristna!
- Mats Tunehags blogg - "Den demokratiske borgmästaren i Boston, Thomas Menino, försöker förhindra att snabbmatskedjan Chick-fil-A ska kunna öppna en restaurang i stan.
En ledamot i Chicagos stadsfullmäktige har lovat göra vad han kan för att stoppa Chick-fil-A.
Varför? Jo, Chick-fil-a direktören Dan Cathy har uttryckt att han stöder en den allmänt rådande lagstiftningen som definierar äktenskap som varandes mellan en man och en kvinna. Utifrån sin tro och övertygelse menar han att detta är det finns inget bibliskt stöd för homosexuella äktenskap
."

Sommarlovet oroar fattiga familjer
- P4 Norrbotten - "Att ha råd med ridläger eller fotbollsskola är idag ingen självklarhet. På Frälsningsarméns sommargård får alla barn plats, oavsett ekonomiska förutsättningar.
De senaste åren har barnfattigdomen i Norrbotten ökat, och allt fler barnfamiljer söker sig till Frälsningsarmén för att få hjälp med ekonomin. Just sommarloven är ofta extra tuffa för barnfamiljerna.
– Det är många ensamstående mammor och pappor, som är arbetslösa eller sjukskrivna, som upplever att sommarlovet är jobbigt för att man inte har ekonomiska resurser att göra något tillsammans med sina barn, säger Britt-Marie Alm, som jobbar i Frälsningsarmén i Luleå.
"

Ett bedraget land
- Nasrin Mosavi Sjögren i Världen idag - "Sverige känns alltmer som ett misshandlat barn, som desperat försöker skylla sina blåmärken och sår på vilda lekar. Allt för att slippa erkänna att hemmet är dysfunktionellt och otryggt att vistas i. Vi invandrare ses ständigt som ömkansvärda välgörenhetsprojekt att förbarma sig över. Som första generationens invandrare har dessa frågor varit mitt naturliga fokus.
Men det som började som ett barns uppriktiga undran kring varför vuxna inte såg och förstod, har vid det här laget utvecklats till en fullvuxen intellektuell kvinnas närmast paniska förtvivlan över ett älskat land som aktivt arbetar på sin egen undergång. Med politiker som blundar för verkligheten som om de fick betalt för det och en journalistkår som medvetet undanhåller all information som riskerar att få den förljugna kulissbilden av ett välmående land att krackelera. Allt för att undanhålla den egna befolkningen sanningen om hur lurade de blir på den trygghet och solidaritet de alltid har trott på.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar