Dagens Nyheter

15 apr. 2013

Nyhetsflödet måndag den 15 april

Måndag den 15 april

Religion och hälsa
- Claphaminstitutets hemsida - "Samlad forskning visar att den psykiska ohälsan har ökat i Sverige sedan 1990-talet. Speciellt ungdomar är drabbade. Så många som en av fyra 16 – 18-åringar lider av psykisk ohälsa. Många flickor uppger att de inte trivs med livet och att de känner sig ångestfulla, deprimerade och stressade. Var tredje flicka i årskurs 9 uppger att hon känt sig nere mer än en gång i veckan. Orsaker till dessa ohälsoförhållanden är många och i regel mycket komplicerade. Bot är i dag i många fall rent medicinsk, i form av antidepressiva ”lyckopiller”."

Omar Mustafa lämnar alla S-uppdrag
- Omar Mustafas uttalande återgett i Dagens Nyheter - ”Partiledningen menar att man inte kan förena ett partiuppdrag och ett uppdrag i det muslimska civilsamhället. Partiledningens uppfattning är inte bara beklaglig, det är även en skrämmande signal till muslimer och andra troende socialdemokrater. Jag uppfattar att partiledningen därmed inte har förtroende för mig och tvingar mig att lämna samtliga mina uppdrag i partiet”.
SvD   Expressen    Aftonbladet   Världen idag

Göran Skytte: Jesus möter Marx och Muhammed
- Dagen - "Jag hade lämnat kyrkan, men jag fortsatte (kanske, och i hemlighet) att tro på Gud och den fria viljan...
...Jag var ju född som kristen, som tonåring ville jag (bland annat) bli präst. Men i stället blev jag alltså kommunist. Lämnade kyrkan 1967, 22 år gammal. Sa mig inte tro på Gud. 23 år senare, 1990, blev jag omvänd, ensam i en kyrka. Offentligt troende kristen sedan 1993
."

I en etterkristen tid?
- Skaperkraft - "Ikke uventet kom det reaksjoner da Store Norske leksikon endret tidsregningen i noen artikler fra “før/etter Kristus” til “før/etter vår tidsregning”."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar