Dagens Nyheter

20 okt. 2012

Nyhetsflödet lördag den 20 oktober

Vad jag tycker om EU
- Stefan Swärds blogg - "Det snabbaste sättet att bli kontroversiell i kristna kretsar är att uttrycka sig EU-vänligt och/eller vara skeptisk till monarkin och förespråka republik. Eftersom jag tycker att både idéen med EU och idéen med republik är förnuftiga idéer blir man garanterat kontroversiell. Min hållning beror nog mer på att jag är statsvetare, ser knappast någon koppling till bibeltro i dessa frågor.
När det gäller EU-kritiken är det en märklig allians av en rad olika röster. En konservativ kristen EU-kritisk opinion ser EU som begynnelsen av en antikristlig världsstat. Kristna vänstern ser EU som ett högerprojekt, präglat av kapitalism och toppstyrning, och är därför kritisk. Personer med högerextrema åsikter är också mycket EU-kritiska, därför att det luckrar upp nationalstaten
."


Jesus eller Mohammed?
- P-G Svensson i Kyrkans Tidning - "I dag hör jag flera oroa sig över att islam kommer och ”tar över” västvärlden. Dessa länder som en gång sände tusentals missionärer över hela världen, men i dag är den mest sekulariserade världsdelen. Det finns muslimer som säger: ”Varför är ni inte mer kristna i ert land?” I den så kallade kristna västvärlden har väckelsen ebbat ut, nöden och ivern för människors eviga väl har svalnat, kyrkorna har avfolkats och tron marginaliserats.
Tänk om islam som onekligen tågar in i vår del av världen hade mötts av församlingar och enskilda gripna av Jesu kärlek, övertygade om sanningen i evangeliet, besjälade av att göra alla  folk  till lärjungar. Vi ska inte gå i polemik med islam men fråga oss varför vi inte mer står upp för vår kristna tro....
...Nu upprepas det i västvärlden där de flesta namnkunniga teologer inte längre tror på Bibelns under och där sekulariseringen gått långt in i våra församlingar och där vi inte längre anser det nödvändigt att en människa kommer till tro
." 


Fynd om "Jesus fru" var förfalskning
- Världen idag - "Textfragmentet på koptiska där orden "Jesus sade till dem: Min fru..." fanns med slogs upp som en stor nyhet i media i flera länder. Det uppgavs vara ett textfynd från fjärde århundradet. Nu har sanningen avslöjats, det handlar om en modern förfalskning."


Gjensidig bildebruk
- Jostein Nielsens blogg - "På samme måte som vi kan bruke det faktum at vi er skapt i Den treenige Guds bilde og konkludere med at et menneske derfor har ånd, sjel og legeme, kan bildet snus: At jeg har ånd, sjel og legeme kan hjelpe meg til å forstå Den treenige Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar