Dagens Nyheter

25 okt. 2012

Nyhetsflödet torsdag den 25 oktober

Vart tar Bibeln vägen?
- Bo Wettéus i Hemmets Vän - "Nu är det dags att återvända till Bibeln och till Guds eget ord, böja sig under dess absoluta auktoritet, läsa och förkunna det frimodigt, låta bibelsamtalet flöda och låta bibelordet ta sig uttryck i ett konkret liv söndag och vardag. Bara på den vägen har svensk kristenhet en framtid."

Skolinspektionen ger yoga grönt ljus
- Världen idag - "Skolor får använda yoga för att främja hälsa och välbefinnande bland eleverna. Det menar Skolinspektionen i sitt beslut efter att anmälningar inkommit mot Östermalmsskolan i Stockholm som i likhet med många andra skolor har yoga på schemat.
Det var efter ett inslag i SVT ABC i våras där man berättade om yogan på Östermalmsskolan i Stockholm som debatten om man verkligen kan se dessa avslappningsövningar som icke-religiösa tog fart."

Betraktelse
- BloggarDag - "Alain de Bottons bok Religion för ateister (Brombergs 2012) har jag läst. I förstone tänkte jag att det var ett kulissbygge - i brist på tron uppför vi vackra kulisser kring det vi inte har - men därefter tänkte jag att detta ånyo är ett utslag av det behov av religion som upplysningstiden ledde till: civilreligion i t ex Auguste Comtes tappning. En ateistisk schweizisk jude är ingen oäven guide in till detta landskap. Men när jag läste boken fann jag något annat: en insikt om vad de Botton ser att Kyrkan faktiskt har. Vi har något han helt enkelt vill stjäla. Men eftersom han bestämt sig för att Gud inte finns är hans projekt att omskapa de tröstande och vackra ritualerna i mer modern anda. Jag har redan uppmuntrat människor i min närhet att till det de Botton avundas oss hör syndabekännelsen och den där förmedlade insikten att vi alla är syndare." 

Kristne tv-stationer vil sende Jesu genkomst live
- Kristeligt Dagblad - "To af Amerikas største kristne tv-stationer har købt kontorer i Jerusalem for at kunne dække Jesu Kristi genkomst og missionere i Israel
Når Messias vender tilbage og stiger ned fra Oliebjerget i Jerusalem, som det forudsiges i Bibelen, så er to af Amerikas største evangelisk-kristne tv-stationer parate til at dække begivenheden live.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar