Dagens Nyheter

18 juli 2014

Nyhetsflödet fredag den 18 juli

Människor, möten och mirakel
- Marcus Birro i Expressen - "Jag trodde jag hittat en grotta tillräckligt djup. Jag gömde mig där och hyllade min fruktansvärda ensamhet som om jag vunnit en stor seger. Jag var färdig med Gud. Jag var i uppror mot allting, mot mirakel och äventyr, mot kärleken, mot den oerhörda goda viljan som trots allt och alla ändå rör sig i vinden, faller med regnet och styr den här världen.
Jag trodde jag lurat Gud.
Men det var Gud som hade skapat grottan jag satt i. När Han kom och ledde mig ut liknade jag allra mest en skamsen pojke som blivit ertappad med att kasta snöbollar mot vaktmästarens fönster...
...Livet, vänner. Heligt. Ovärderligt. Låt aldrig någon förvandla ert liv till en bagatell. Tro Gud och medmänniskorna om det allra bästa. Då kommer era hjärtan blomma."

Gaza – en svår eller enkel konflikt?
- Världen idag - "Det enda rimliga är att världen just nu enigt sluter upp kring det självklara kravet att beskjutningen av Israel måste upphöra för gott, och att det palestinska ledarskapet fullt ut ska acceptera landets existens.
"Det här är en svår konflikt" är en vanlig beskrivning av den just nu högintensiva konflikten i och omkring Gaza. Och det är naturligtvis sant i så motto att en lösning är svår att se. I formuleringen ligger dock en dold förutsättning att det också är svårt att ge ett moraliskt omdöme om konflikten. Den ståndpunkten är dock knappast rimlig.
För på ett moraliskt plan är detta en mycket enkel konflikt. Vi har en demokrati, vars judiska befolkning genom årtusendena har utsatts för exempellösa förföljelser, men som sedan 1948 har en egen stat där de vill få leva i trygghet inom säkra gränser. Mot denna demokrati – med alla brister som demokratier vanligen har – står den islamistiska terroristgruppen Hamas. Den är motståndare till demokrati och mänskliga rättigheter, och vägrar erkänna Israels rätt att finnas. Hamas uttalar öppet sin avsikt att bekämpa staten med våld, och avvisar alla diplomatiska lösningar som är annat än tillfälliga avbrott på vägen mot målet att helt utplåna Israel."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar