Dagens Nyheter

16 juli 2014

Nyhetsflödet torsdag den 17 juli

Löfvens uttalande ”gillas” av tusentals
- Världen idag - "Det var i lördags som s-ledaren Stefan Löfven på sin Facebooksida skrev att han ansåg att Hamas måste sluta med sina raketbeskjutningar mot Israel. Han påpekade också att Israel måste hålla sig till internationell rätt.
Inlägget fick snabbt stor uppmärksamhet och har i skrivande stund fått cirka 3 500 kommentarer. I svenska tidningar beskrivs det som en "kritikstorm" mot Löfven. I själva verket är omkring en tredjedel av kommentarerna positiva till Löfvens inlägg, kan Världen idag konstatera efter att ha gått igenom kommentarsfält­et. Dessutom har inlägget fått närmare 5 000 gilla-markeringar. Det är med andra ord fler som gillar s-ledarens inlägg än som ogillar det."

Vad händer med en kyrka som domineras av människor som inte tror?
- Ulf Sundkvist i Dagen - "Han döptes som tonåring. Han är konfirmerad och stolt medlem i Svenska kyrkan, men troende vill han inte kalla sig. Ändå säger han att ”någonstans, ibland­ kan jag se att det finns något som styr”. I Dagen­intervjun häromveckan utvecklar Socialdemokraternas ledare, Stefan Löfven sina intressanta och delvis ganska provocerande tankar.
Jag menar att det är intressant att en person som utrycker ett så vagt förhållande till den tro som kyrkan grundar sig på ändå vill vara medlem i Svenska kyrkan. Det är något som drar i alla fall. Den kraften kan inte förnekas. Men det är också ganska provocerande, eftersom han vill förändra och utveckla kyrkan utan att egentligen dela dess övertygelse."

Många undrar varför medierna skildrar Israel så ensidigt
- Siewert Öholms blogg - "Många undrar varför medierna skildrar Israel så ensidigt. Det kan jag se dessa dagar,  inte minst på de reaktioner jag själv får i de fora där jag deltar i debatten. För ett par veckor sedan skrev jag en krönika (”Falsk svensk måttstock på Israel” ) i papperstidningen ViD den 2 juli. Jag la även ut den texten på Facebook. Intressant är att se responsen. Reaktionen på artikeln i papperstidning var att över 840 läsare  tryckte på "gillaknappen” när man tagit del   via webbsidan.  Rubriken säger vad den handlade om, men jag poängterade särskilt enögdheten hos organisationer som Ship to Gaza eller Socialdemokraternas talespersoner i Stockholm, som inte vare sig vill eller kan förstå mer än primitivt  israelhat gränsande till antisemitism. Jag tolkar de många reaktionerna som  en ”tyst majoritet” som av medierna känner sig tystad, trängd och bespottad.Indirekt anklagas man  som vore manoempatisk och utan förmåga att se krigets alla offer."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar