Dagens Nyheter

7 sep. 2012

Nyhetsflödet fredag 7 september

Försäljning av "Välsignat vatten" stoppas
- Dagen - "Nya order har kommit från Frälsningsarméns högkvarter. Det kolsyrade flaskvattnet, som blivit uppmärksammat efter att ha sålts som "Välsignat vatten", stoppas.
I Örnsköldsvik har man hunnit sälja många flaskor av vattnet som kommer från en källa i Älvsbyn och som blivit välsignat av kårledaren Christer Eklöf. Nu får man inte längre sälja vattnet, det stoppas av högkvarteret i Stockholm
."
Läs också i Världen idag: Högkvarteret stoppar "Välsignat vatten"
Dagens Nyheter: Frälsis stoppar det välsignade vattnet
Örnsköldsviks Allehanda: Högkvarteret stoppar välsignat vatten


Är vi alla otillräkneliga?
- Claphaminstitutets hemsida - "Modern naturvetenskap kan användas till mycket. Exempelvis till att hävda att ingen har fri vilja. För filosofen och ateisten Sam Harris är ansvar en illusion.
När domaren Wenche Elizabeth Arntzen läste upp domen mot Anders Behring Breivik slog hon fast att det är något gott att hållas ansvarig för sina handlingar. Rätten drog slutsatsen att terroristen var tillräknelig – något som många är glada över. Men i skärningspunkten mellan filosofi och neurovetenskap hävdas ofta att alla människor djupast sett är icke tillräkneliga, om vi därmed menar att de skulle kunnat välja att handla på ett annat sätt.
"

I den riktiga världen betraktas jag nästan som lite knäpp
- Marcus Birro i Världen idag - "I den riktiga världen betraktas jag nästan som lite knäpp. Jag går nämligen i kyrkan. Jag ber regelbundet. Jag faller på knä. Jag gråter.
Jag hör ibland en röst, inte ofta, men ibland, som inte kommer ifrån mig själv, utan utifrån, från Gud och när jag ska förklara det för mig själv är det nästan så att jag själv tror att jag är knäpp.
Gud visar sig för oss i fridfullhet, i varsamhet. Just för att han är så oerhört överväldigande kan han bara nå oss via vår varsamhet.
"

Millionær lurte Frelsesarmeen
- Norske Dagen - "Frelsesarmeens velferdssenter i Trondheim hadde i vår en mann på praksisplass. I etterkant fikk de en større pengegave. I dag startet «Den hemmelige millionæren» på TV Norge."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar