Dagens Nyheter

20 sep. 2012

Nyhetsflödet torsdag den 20 september

Tävlan om att vara mest korrekt
- Johanna Andersson i Kristen Opinion - "Olika personer tävlar nu om att ta avstånd från filmen om Muhammed. I hård konkurrens torde trots allt Brian McLaren hävda sig riktigt bra. ”I tried to watch it, but I couldn’t make it halfway to the 13-minute mark” skriver han på CNN´s Belief Blog. McLaren presenteras som evangelikal kristen amerikan som skrivit en bok om religionsdialog. McLaren stod alltså bara ut med att se knappt halva filmen. Snart kommer säkert vittnesbörd om hur personer inte klarat av mer än fem minuter eller två minuter. Den som står ut kortast tid vinner, naturligtvis, och är en bättre och godare människa än den som sett hela."

Vänsterns partiledare seglar med Ship to Gaza- Dagen - "Under onsdagen reser vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt till Barcelona för att där stiga ombord på Ship to Gazas båt Estelle."

Förlös en Ny Generation
- Marie Willermarks blogg - "Det har gått ett drygt dygn efter dygnet jag tillbringade på största finlandsfärjan med drygt 2000 unga kristna och några inte så unga medföljande ledare. Det hela kallades just bara “båten” men det var ett skepp som kom lastat med Guds gåvor till Sverige."

Några ord om hur vi bör möta islam
- Stefan Swärds blogg - "För mig är det angeläget att uttrycka var jag står i frågan om kristna kyrkan, kristendomen och islam. Jag vill försöka göra det i detta blogginlägg. Jag vill helst bli kritiserad för vad jag själv står för, inte vad andra står för.
Som evangelikal kristen tror jag att Jesus är världens frälsare, vägen, sanningen och livet. Jag tror att evangeliet om Jesus och om Guds rike är avgörande för varje människa att få höra. Som evangelikal tror man inte att alla religioner bara är olika vägar till Gud, utan Gud har fastställt en bestämd frälsningsväg. Därför är det alltid rätt och riktigt att försöka föra en människa till kristen tro, oavsett religiös bakgrund.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar