Dagens Nyheter

1 sep. 2012

Nyhetsflödet lördag 1 september

Profet besöker Örkelljunga
- Helsingborgs Dagblad - "En profet kommer till Örkelljunga. Citykyrkan har engagerat Roger Larsson från Uppsala, som även är evangelist och frälsningsofficer, till möten fredag och lördag klockan 19 respektive 15 och 18."

Niklas Piensoho ska predika på riksdagens öppnande
- Dagen - "Niklas Piensoho, föreståndare för Filadelfiakyrkan i Stockholm, ska predika när rikdagen öppnar efter sommaren. - Det känns fantastiskt, säger ledaren för Sveriges största pingstförsamling."

Stämplar och etiketter
-Lukas Berggren i Världen idag - "Mot bakgrund av detta är det svårsmält när tre kristna forskare på debattplats i tidningen Dagen hävdar att Svenska Evangeliska Alliansen (SEA) ägnar sig åt främlingsfientlighet. Påståendena underbyggs med ett antal meningar som författats av styrelseledamoten Mats Tunehag. Ryckta ur sitt sammanhang förmedlar de en bild av muslimer som man kan reagera på. Satta i sin helhet är de mer begripliga. Då framkommer en mer seriös idédebatt. Om sharialagar, blasfemilagar, kvinnosyn och annat viktigt."

Submitting to Jesus
- DG Elmore in Lausanne Global Conversation - "I am not convinced that the problem is with men and women compartmentalizing their church life from the rest of life.  I fear that the issue is much deeper.  The issue is whether the men and women who attend church truly have Jesus as Lord of their lives.   
All three Synoptic Gospel writers record Jesus saying, "If anyone would come after me, let him deny himself and take up his cross and follow me." Denying ourselves and following Jesus at work, at home, in the neighborhood and at church will make us Christlike wherever we find ourselves." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar