Dagens Nyheter

23 okt. 2013

Nyhetsflödet onsdagen den 23 oktober


Biskoparna Antjé Jackelén och Åke Bonnier

- Tommy Dahlmans blogg - "Biskoparna Antjé Jackelén och Åke Bonnier. Man kan knappast tycka annat än att dessa teologer antingen medvetet är undflyende den teologiska bärigheten kring Jesus från Nasareth eller att man omedvetet driver en liberalteologisk kampanj som mera är att likna med synkretism. Oavsett vilket av alternativen vi väljer torde vi alla vara överens om att deras svar på undrande människors frågor i alla fall inte handlar om klassisk kristen troslära. Jag hoppas att jag skriver till mogna bloggläsare: Jag hyser den största respekt för båda biskoparna och jag har ingen anledning att ifrågasätta deras personer, vandel eller passion för deras kall. Frågeställningarna ligger på ett annat plan. Så jag ber varje läsare att inte väga in mer än vad jag skriver."

Intressant av Ulf Ekman – men följdfrågor kommer
- Mikael Karlendals blogg - "Ekman skriver huvudsakligen om den viktiga frågan om hur teologin/läran ska skötas hos oss kristna idag. Han skriver detta med utgångspunkt från de debatter som uppstått bland annat i samband med den s k  piensoho-debatten, även om han inte direkt nämner det. Några pingstpastorer i ledande ställning gjorde då klart att i pingströrelsen så sköts teologin av och i den lokala församlingen. Varje församling är en autonom enhet och kan själva bestämma över sin teologi och är i princip inte ansvarig inför någon.
Ekman skriver: ”Det jag funderar över är om varje enskild församling själv autonomt kan klara denna uppgift. Att den fria församlingen är självständig i lärofrågor menar jag är lika problematisk som om varje kristen självständigt skulle ta ansvar för alla lärofrågor.

Spelar kyrkosyn någon roll?
- Ulf Ekman i Xeryx - "Den bibliska grundbilden är Gudsfolket. Gud räddar sitt folk. Han planterade sitt folk i sitt land. Ingen hade en egen privatreligion eller stannade hemma och läste Torah för sig själv. Det kollektiva var nödvändigt och helt identitetsskapande"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar