Dagens Nyheter

10 aug. 2012

Nyhetsflödet fredag 10/8

Kyrkan behöver välkomna flyktingar
- Stefan Swärd i Världen idag - "För oss kristna är världens största problem synden, att vi har hamnat i kollisionskurs med Gud. Syndens lön är döden, och förstör världen, evangeliet om Jesus Kristus handlar om befrielse och förlåtelse för vår synd, frälsning, upprättelse, befrielse.
Men Bibeln visar tydligt att kristen tro inte bara motiverar till direkt evangelisation och omvändelse, det driver oss också till att visa Guds kärlek på ett praktiskt plan, framför allt att visa barmhärtighet mot människor som är hotade, utsatta och drabbats av världens orättvisor – utan att ha förtjänat det.
Evangelisation, mission och ett kristet socialt engagemang går hand i hand, och är två sidor av samma mynt. Tyvärr har kristna kyrkan ibland tappat sitt sociala fokus
."

Pastor om kyrkattacken: Vi kan bara be att Gud beskyddar oss
- Dagen - "Minst femton personer dödades när beväpnade män stormade en kyrka i staden Okene i centrala Nigeria i måndags kväll. Attacker mot kyrkor har tidigare förekommit främst i norra Nigeria, och att den islamistiska gruppen Boko Haram nu verkar operera även nedåt landet oroar den nigerianska superkyrkan Deeper Life Ministry." 

Authentic Christianity
- John Stott preaching in Rick Warren´s church, quoted from fsaof.blogspot.com -
"Stott’s topic was, “Our God is a Generous God”.  According to Stott, the church’s purpose makes the concept of Christian mission unpopular with the pluralistic world.  Pluralism talks of the validity of every religion, but Christians must disagree, because they believe in the uniqueness (deity) and finality (supremacy) of Christ….

What Stott said next is worth an exact quote: “The authentic Christianity of the Bible is not a safe, smug, selfish, comfortable, escapist little religion.  On the contrary.  It’s an explosive centrifugal force that pulls us out of our self absorption and flings us into God’s world in order to witness and to serve.”
He concluded his sermon by quoting William Booth. “When Booth addressed a London crowd in 1885, he asked the question, ‘How wide is the girth of the world?’  Booth’s audience answered, “Twenty-five thousand miles.”  Booth responded, “We must grow until our arms get right round about it.”  Stott ended with the words, “May God make us global Christians, because we have a global God.” One church’s leader echoing the words of another
."

"Jeg har vandret med Jesus" - 90 år
- Nils-Petter Enstad i Kristelig Pressekontor - "Det var en ulykke av den typen som ikke skulle skje. En dråpe svovelsyre på avveier. Den treffer en ung arbeider på Norsk Hydros anlegg på Rjukan i øyet. Gutten får mén resten av livet, men livet går likevel videre både for ham og kollegaene hans.
Den unge guttens fulle navn var Olaf David Welander, og var med i Frelsesarmeens menighet på Rjukan. I 1915 reiste han, 19 år gammel, til Frelsesarmeens krigsskole, ble ordinert til tjeneste og hadde en rekke sentrale oppgaver i Frelsesarmeens tjeneste gjennom de neste førti årene. Litterært og språklig begavet som han var, ble han allerede i 1917 beordret til Krigsropets redaksjon. Senere ble han privatsekretær for kommandør Lucy Booth-Hellberg, som var landsleder i Frelsesarmeen i Norge på 1920-tallet, og i den funksjonen også hennes tolk
."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar